Indicadors InnovD

Suggeriments d’indicadors específics per a la secció d’Innovacions Didàctiques

1. Rellevància del treball per a la didàctica de les ciències o de les matemàtiques
• Rellevància de la proposta presentada (novetat, rellevància per a l’ensenyament de les ciències i les matemàtiques, planificació...). 
• Justificació de l’interès de la proposta presentada.
• Orientació pràctica d’aquesta (per exemple, s’ha portat a l’aula amb participació preferent del professorat habitual del centre escolar en el qual s’experimenta). 
• (Quan sigui pertinent) dimensió col·laborativa: involucra educadors i, si escau, el treball prové de la col·laboració entre educadors i investigadors en la didàctica específica.
• (Quan sigui pertinent) dimensió investigadora: es proposen hipòtesis fonamentades, s’elaboren i presenten dissenys experimentals, es duen a terme aquests dissenys a l’aula, s’analitzen críticament els resultats, es plantegen nous problemes o propostes d’actuació derivats del treball.

2. Fonamentació teòrica i revisió bibliogràfica
• La proposta realitzada se sustenta en una bona fonamentació teòrica, prenent en consideració les conclusions, els resultats i les implicacions didàctiques en general de recerques didàctiques prèvies relacionades amb aquesta proposta. 
• Les referències bibliogràfiques són apropiades al treball, incloent-hi bibliografia actualitzada, amb citacions pertinents a altres treballs de recerca i innovació que indiquin que els autors coneixen la problemàtica tractada i n’estan al dia.
• Presa en consideració de treballs precedents publicats a Enseñanza de las Ciencias.

3. Metodologia i resultats
• Coherència entre el disseny i l’aplicació de la proposta presentada.
• Descripció del context (es descriu adequadament on, com i amb qui s’han portat a la pràctica les variables considerades i el control d’aquestes, les metodologies de treball utilitzades a classe…).
• Les dades recollides es presenten ordenades (per exemple, es presenta la informació ordenada temporalment, s’usen taules i gràfics que faciliten una visió global i ràpida de les dades…). 
• Resultats obtinguts (es descriuen i analitzen els resultats de la posada en pràctica de la proposta presentada aplicant alguna de les metodologies acceptades en l’actualitat per la comunitat d’ensenyants de les ciències i les matemàtiques). És imprescindible incloure resultats de l’aplicació de la innovació.

4. Interpretacions i conclusions
• Les conclusions es basen en els resultats obtinguts (són coherents amb aquests) i són exposades amb claredat.
• Aportacions de la proposta (descriure què aporta l’experiència realitzada als coneixements didàctics actuals, sigui en termes de possible extrapolació, millora de coneixements, coherència amb els resultats d’altres treballs, metodologies, actituds, formació del professorat…).
• Limitacions d’aquesta, assenyalant, per exemple, possibles condicions particulars de l’experiència realitzada com a característiques de l’alumnat o el professorat, variables que no s’han tingut en compte, comentant el camp de validesa...
• S’indiquen altres possibles treballs per realitzar, sorgits arran de la posada en pràctica de la proposta, que podrien contribuir a consolidar, completar i millorar els resultats obtinguts o a plantejar noves propostes.

5. Redacció
• El treball s’ha d’exposar amb claredat, amb correcció gramatical i adaptat a les normes de la revista.
• Adequació del títol, del resum inicial i de les paraules clau al contingut del treball.
• Coherència entre les diferents parts de l’article (plantejaments inicials i objectius explicitats, desenvolupament de l’experiència d’innovació, resultats i conclusions).
• Ajust de l’extensió a les normes de publicació de la revista.

Redacció de l'informe

Es recomana ser exigent en l’anàlisi i valoració dels originals i, al mateix temps, sempre que sigui possible, proporcionar orientacions per millorar-ho.

La valoració s’ha d’acompanyar d’un informe escrit d’una o dues pàgines en el qual s’indiqui:

A. Recomanacions en relació amb la publicació:
• Publicar sense modificacions.
• Publicar amb petites modificacions.
• Publicar només amb modificacions substancials.
• Rebutjar per falta d’adequació a la revista.

B. Justificació de l’informe. Escrit redactat de tal manera que pugui ser enviat directament als autors, especificant les raons de la recomanació i salvaguardant la identitat de l’assessor.

S’hauria de fer referència als indicadors suggerits o a altres criteris que es considerin pertinents proporcionant idees o referències bibliogràfiques per millorar-ho (si escau).

Remetre l’informe abans de un mes (és important no superar aquest termini) a través de la plataforma .

Consultes i suggeriments: r.ensenanza.ciencias@uab.es