Indicadors InvesD i HE

Suggeriments d’indicadors específics per a les seccions d’investigacions Didàctiques i Història i Epistemologia

1. Rellevància del treball per a la didàctica de les ciències o de les matemàtiques
• Rellevància del problema analitzat.
• Justificació de l’interès del tema investigat.
• Originalitat de la recerca o de la reflexió en algun camp.
• Delimitació del problema investigat.

Nota: si el treball és poc rellevant no és adequat per ser publicat en la revista.

2. Fonamentació teòrica i revisió bibliogràfica
• Suficiència en la justificació del marc teòric.
• Adequació de la definició del problema i de la seva relació amb treballs anteriors.
• Definició clara dels objectius de la recerca.
• Especificitat de la bibliografia citada (per contraposició a referències molt generals).
• Pertinència, actualitat i completesa de la bibliografia citada (sense citacions supèrflues).
• Presa en consideració de treballs precedents publicats a Enseñanza de las Ciencias.
• Correcció en el redactat de les citacions bibliogràfiques (dins el text i al final).
• Qualitat de la revisió bibliogràfica en relació amb la temàtica tractada.

3. Metodologia i resultats
• Coherència entre el disseny i el problema estudiat.
• Adequació dels subjectes investigats. Especificació dels criteris seleccionats i de les seves característiques.
• Adequació de les tècniques per a la presa de dades. Especificació d’aquestes.
• Adequació del mètode d’anàlisi de les dades al problema estudiat.
• Comprensibilitat en la comunicació de les dades (ús de taules, il·lustracions, figures...).

4. Interpretacions i conclusions
• Rigor, pertinència i originalitat en l’anàlisi de les dades.
• Adequació de la interpretació i discussió de les dades, tant en relació amb els que confirmen la tesi del treball com amb els discrepants.
• Claredat i pertinència en les relacions entre les afirmacions i les dades.
• Qualitat de les conclusions en relació amb l’ensenyament de les ciències o de les matemàtiques.
• Relació amb el marc teòric. 

5. Redacció
• Adequació del títol al contingut del treball.
• Pertinència del resum i de les paraules clau.
• Coherència entre els plantejaments explicitats en la introducció i en les conclusions (entre aquestes dues parts de l’article s’hauria de poder tenir una bona visió de les aportacions del treball).
• Claredat, comprensibilitat i correcció del text redactat.
• Ajust de l’extensió a les normes de publicació de la revista.

Redacció de l'informe

Es recomana ser exigent en l’anàlisi i valoració dels originals i, al mateix temps, sempre que sigui possible, proporcionar orientacions per millorar-ho.

La valoració s’ha d’acompanyar d’un informe escrit d’una o dues pàgines en el qual s’indiqui:

A. Recomanacions en relació amb la publicació:
• Publicar sense modificacions.
• Publicar amb petites modificacions.
• Publicar només amb modificacions substancials.
• Rebutjar per falta d’adequació a la revista.
En cas de recomanar-ne la publicació, cal indicar a quina secció correspon: recerca, història o epistemologia.

B. Justificació de l’informe. Escrit redactat de tal manera que pugui ser enviat directament als autors, especificant les raons de la recomanació i salvaguardant la identitat de l’assessor.

S’hauria de fer referència als indicadors suggerits o a altres criteris que es considerin pertinents proporcionant idees o referències bibliogràfiques per millorar-ho (si escau).

Remetre l’informe abans de un mes (és important no superar aquest termini) a través de la plataforma.

Consultes i suggeriments: r.ensenanza.ciencias@uab.es