Semantic and Cognitive Analysis of Didactic Sequences for Modeling

Authors

  • Sylvia Moraga-Toledo Universidad de Playa Ancha
  • Mariona Espinet Blanch Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

The Chemistry Teaching-Learning Sequences (SEAqs) designed by the students of the Master of Secondary Science Teacher Training (PCFI) are analyzed. The question of the study is: In what way do the activities in the SEAqs designed by PCFI students promote modeling? Based on the legitimation code theory and the perspective of the school scientific activity, a theoretical-methodological tool of a semantic and cognitive nature is proposed for the characterization of 20 SEAqs through content analysis. The conclusions point to the difficulties that PCFI students have when designing SEAqs that promote modeling, as well as to the value of the theoretical-methodological tool which was used to illuminate these difficulties for the teaching of both chemistry and science in general.

Keywords

Modeling, School scientific activity, Legitimation code theory, Semantic wave, Design of teaching and learning sequences

References

Aragón-Méndez, M. M. y Oliva, J. M. (2020). Relación entre la competencia de pensamiento analógico y la competencia de modelización en torno al cambio químico. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 15(1), 83-100. http://doi.org/10.14483/23464712.14441

Banilower, E. R., Smith, P. S., Weiss, I. R., Malzahn, K. A., Campbell, K. M. y Weis, A. M. (2013). Report of the 2012 national survey of science and mathematics education. Horizon Research, Inc.

Blackie, M. A. (2014). Creating semantic waves: Using Legitimation Code Theory as a tool to aid the teaching of chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 15(4), 462-469. https://doi.org/10.1039/C4RP00147H

Cranwell, P. B. y Whiteside, K. L. (2020). Investigation into the semantic density and semantic gravity wave profile of teachers when discussing electrophilic aromatic substitution (SEAr). Journal of chemical education, 97(10), 3540-3550. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c0057

Dankenbring, C. A. (2021). Legitimation Code Theory as an Analytical Tool for Examining Discourse Within Integrated STEM Education [Tesis doctoral, Universidad de Purdue]. https://doi.org/10.25394/pgs.15082461.v1

Couso, D. (2011). Las secuencias didácticas en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias: Modelos para su diseño y validación. En A. Caamaño (Coord.), Didáctica de la física y química (pp. 57-74). Graó.

Couso, D., Márquez, C. (2023) (Eds.). Pensar críticament a l’aula de ciències: Activitats competencials per a estudiants de secundaria. Graó.

Espinet, M., Izquierdo, M., Bonil, J., y Ramos de Robles, L. (2012). The role of language in modeling the natural world: Perspectives in science education. En B. Fraser, K. Tobin, C. McRobbie (Eds), Second international handbook of science education, V24 (pp.1385-1403). Springer Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7_89

European Commission (2013). Supporting Teacher Competence Development for Better Learning Outcomes. European Commission Education and Training UE.

European Commission (2015). Science education for responsible citizens. European Union. https://doi.org/10.2777/12626

Flores, M. A. (2016). Teacher Education Curriculum. En J. Loughran y M. L. Hamilton (Eds.), International Handbook of Teacher Education (pp.187-230). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0366-0_5

García, E. (2009). Historia de las ciencias en textos para la enseñanza. Editorial Universidad del Valle.

Gómez, A. A. (2005). La construcción de un modelo de ser vivo en la escuela primaria: una visión escalar [Tesis Doctoral. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. Universitat Autònoma de Barcelona]. Bellaterra.

Guidoni, P. (1985). On natural thinking. European Journal of Science Education, 7(2), 133-140. https://doi.org/10.1080/0140528850070204

Izquierdo, M. (2007). Enseñar ciencias, una nueva ciencia. Enseñanza de las ciencias sociales, 6,125-138.

Izquierdo, M. y Adúriz-Bravo, A. (2003). Epistemological Foundations of School Science. Science & Education, 12, 27-43.

Jorba, J. y Sanmartí, N. (1996). Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua: Propuestas didácticas para las áreas de Ciencias de la Naturaleza y Matemáticas. Ministerio de Educación.

Jones, M. G. y Leagon, M. (2014). Science teacher attitudes and beliefs. En N. G. Lederman y S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education (Vol. II, pp. 830-847). Routledge.

John, P. (2006). Lesson planning and the student teacher: Re-thinking the dominant model. Journal of Curriculum Studies, 38(4), 483-498. https://doi.org/10.1080/00220270500363620

Jorba, J. y Sanmartí, N. (1996). Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua: Propuestas didácticas para las áreas de Ciencias de la Naturaleza y Matemáticas. Ministerio de Educación.

Karlström, M. y Hamza, K. (2021) How Do We Teach Planning to Preservice Teachers. A Tentative Model. Journal of Science Teacher Education, 32(6), 664-685. https://doi.org/10.1080/1046560X.2021.1875163

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Paidós.

Martin, J. R.; Maton, K. y Doran, Y. J. (Eds.). (2020). Accessing Academic Discourse: Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory. Routledge.

Maton, K. (2011). Theories and things: The semantics of disciplinarily. En F. Christie y K. Maton (Eds.), Disciplinarily: Functional linguistic and sociological perspectives (pp. 62-89). Continuum.

Maton, K. (2013b). Making semantic waves: a key to cumulative knowledge-building, Linguistics and Education, 24(1), 8-22. https://doi.org/10.1016/j.linged.2012.11.005

Maton, K. (2014). Knowledge and knowers: towards a realist sociology of education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203885734

Merino, C. y Izquierdo, M. (2011). Aportes a la modelización según el cambio químico. Educación Química. 22(3), 212-223. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30137-X

Moraga, S. (2018). El contexto y la modelización en la enseñanza de la química: Análisis de las secuencias de enseñanza y aprendizaje diseñadas por el profesorado de ciencias de educación secundaria en formación inicial [Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona].

Mouton, M. y Archer, E. (2019). Legitimation code theory to facilitate transition from high school to first-year biology. Journal of Biological Education, 53(1), 2-20. https://doi.org/10.1080/00219266.2017.1420681

OCDE (2011a): Organisation for European Economic Cooperation. http://www.oecd.org/document/48/0,3343,en_2649_201185_1876912_1_1_1_1,00.html

Rodríguez Mora, F. y Blanco López, A. (2021). Diseño de una secuencia de enseñanza aprendizaje para el desarrollo de competencias científicas en el contexto del consumo de agua envasada. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1803. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1803

Sensévy G., Tiberghien A., Santini J., Laubé S. y Griggs P. (2008). An epistemological approach to modeling: Cases Study and implications for science teaching. Science Education, 92(3), 424-446. https://doi.org/10.1002/sce.20268

Tekkumru‐Kisa, M., Stein, M. K., y Schunn, C. (2015). A framework for analyzing cognitive demand and content‐practices integration: Task analysis guide in science. Journal of Research in Science Teaching, 52(5), 659-685. https://doi.org/10.1002/tea.21208

Toma, R. B., Greca, I. M., y Meneses-Villagrá, J. A. (2017). Dificultades de maestros en formación inicial para diseñar unidades didácticas usando la metodología de indagación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 442-457. http://hdl.handle.net/10498/19228 https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i2.11

Vílchez González, J. M. y Perales Palacios, F. J. (2017). El diseño de unidades didácticas en la formación inicial de profesores de ciencias: validación de una rúbrica. Perspectiva Educacional, 57(1), 70-98. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.1-art.642

Waite, J., Maton, K., Curzon, P. y Tuttiett, L. (2019). Unplugged computing and semantic waves: Analysing crazy characters. En, Proceedings of the 2019 Conference on United Kingdom & Ireland Computing Education Research (pp. 1-7). https://doi.org/10.1145/3351287.3351291

Whittington, K. y Tekkumru-Kisa, M. (2020): Pre-service Science Teachers as Curriculum Designers: Learning Opportunities Afforded in Task Selection, Journal of Science Teacher Education, 31(5), 537-555. https://doi.org/10.1080/1046560X.2020.1728952

Published

03-06-2024

Downloads

Download data is not yet available.