Mathematical modeling in elementary education: the hydraulic arm

Authors

Abstract

The objective is to show interdisciplinary learning with elementary school students through an activity where modeling is a vehicle for its development. The reference frame integrates models and modeling perspective to achieve the conception and refinement of the design in iterative cycles. The presentation of the context included interaction with a hydraulic arm. The results show that students, even those with learning barriers, build models using different means of representation to show understanding of the mechanism, measure angles and distances, and even approximations to linear variation. The activity is innovative due to an interdisciplinarity which results in a scientific practice based on models in which students experiment with a low-cost prototype that makes the inclusion of all students possible.

Keywords

Modeling, Instructional design, Elementary education, Interdisciplinarity

References

Aragón, M. M. (2013). Aportación de la enseñanza con analogías al desarrollo del pensamiento modelizador de los alumnos acerca del cambio químico. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 282-283. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n2.1111

Aragón, M. M., Oliva, J. M. y Navarrete, A. (2013). Evolución de los modelos explicativos de los alumnos en torno al cambio químico a través de una propuesta didáctica con analogías. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 9-30. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n2.832

Bakker, A. y van Eerde, D. (2015). An introduction to design-based research with an example from statistics education. En A. Bikner, C. Knipping y N. Presmeg, Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education (pp. 429-466). Springer.

Barquero, B., Bosch, M. y Gascón, J. (2014). Incidencia del «aplicacionismo» en la integración de la modelización matemática en la enseñanza universitaria de las ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 83-100. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.933

Bransford, J. D., Brown, A. L. y Cocking, R. R. (1999). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: The National Academies Press.

Camarena, P. (2017). Didáctica de la matemática en contexto. Educaçao Matemática Pesquisa, 19(2), 1-26. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i2p1-26

Chacón, M. A., Chacón, C. T. y Alcedo, Y. A. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 877-902.

Cobb, P. y Gravemeijer, K. (2008). Experimenting to Support and Understand Learning Processes. En A. E. Kelly, R. A. Lesh y J. Y Baek (Eds.), Handbook of Design Research Methods in Education: Innovations in Science (pp. 68-95). Londres: Routledge.

Doerr, H. M. (2016). Designing Sequences of Model Development Tasks. En C. R. Hirsch y A. R. McDuffie, Mathematical Modeling and Modeling Mathematics (pp. 197-2016). Reston VA: NCTM.

Duschl, R. y Grandy, R. (2012). Two Views About Explicitly Teaching Nature of Science. Science & Educación, 22, 2109-2139.

Fernández, A., Sesto, V. y García-Rodeja, I. (2017). Modelos mentales de los estudiantes de secundaria sobre el suelo. Enseñanza de las Ciencias, 35(2), 127-145. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2217

Gallart, C., Ferrando, I. y García-Raffi, L. (2019). Modelización matemática en la educación secundaria: manual de uso. Modelling in Science Education and Learning, 12(1), 71-86. https://doi.org/10.4995/msel.2019.10955

Lesh, R., Cramer, K., Doerr, H. M., Post, T. y Zawojewski, J. S. (2003). Model Development Sequences. En R. Lesh y H. M. Doerr (Eds.), Beyond Constructivism. Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching (pp. 35-58). Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Lesh, R. y Doerr, H. M. (2003). Foundations of a Models and Modeling Perspective on Mathematics Teaching, Learning, and Problem Solving. En: R. Lesh y H. Doerr (Eds.), Beyond Constructivism. Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching (pp. 3-34). Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM.

OCDE (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. París: OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ebook%20-%20PISA-D%20Framework_PRELIMINARY%20version_SPANISH.pdf

Oliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 37(2), 5-24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2648

Secretaría de Educación Pública (2016). Propuesta curricular para la educación obligatoria 2016. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/7077/1/images/Propuesta%20Curricular%20Final%20Completo.pdf

SEP (2018). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio la educación básica. México: SEP.

Sevinc, S. y Lesh, R. (2018). Training mathematics teachers for realistic math problems: a case of modeling-based teacher education courses. ZDM Mathematics Education, 50, 301-314. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0898-9

Author Biographies

Elisa Salcedo Talamantes, Universidad Juárez del Estado de Durango

Facultad de Ciencias Exactas

Angelina Alvarado Monroy, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesora investigadora de Tiempo Completo de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Juárez del Estado de Durango.

María José Aviña González, Universidad Juárez del Estado de Durango

Profesora de la Facultad de Ciencias Exactas

Published

2021-08-02

Downloads

Download data is not yet available.