Innovative teaching strategies in sciences teaching. Case study: teachers of the Rural Education Foundation of Valencia (1958-1985)

Authors

  • Ignacio García Ferrandis Universitat de València
  • Amparo Vilches Peña Universitat de València
  • Xavier García Ferrandis Universidad Católica de Valencia «San Vicente Mártir»

Abstract

This paper addresses the reintroduction of experimental science teaching strategies in rural areas of the province of Valencia, which took place from the 60s of last century. We have analyzed documents relating to the Rural Education Foundation (1958-1985), an agency of the Province of Valencia chartered to improve education in rural areas of the province of Valencia. The methodology is based on the descriptive analytical method by finding, review and analysis of historical and iconographic sources deposited in the Archive of the Provincial Council of Valencia. The research aims to highlight the scope and significance that the teachers of the Rural Education Foundation had during the educative modernization and Europeanization of the Valencian rural world.

Keywords

research in experimental sciences, teaching strategies, rural education, teacher training

Author Biographies

Ignacio García Ferrandis, Universitat de València

Doctor por la Universitat de València. Profesor ayudante del Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales de la Universitat de València. Su campo de investigación se ha centrado en la Educación Ambiental y la Didáctica de las Ciencias Experimentales. Sobre estas materias ha publicado varios artículos en revistas nacionales e internacionales.

Amparo Vilches Peña, Universitat de València

Doctora en Química i professora Titular del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de València. Camp principal de recerca centrat en aspectes axiològics de l'aprenentatge, l'Educació per a la Sostenibilitat i la Ciència de la Sostenibilitat. Sobre aquests temes, ha presentat més d'un centenar de Comunicacions en Congressos, ha dirigit 8 tesis doctorals, ha publicat més de quaranta llibres, cinquanta capítols de llibre i més d'un centenar d'articles en revistes d'Educació i Didàctica de les Ciències.

Xavier García Ferrandis, Universidad Católica de Valencia «San Vicente Mártir»

Professor agregat de la Universidad Católica de Valencia «San Vicente Mártir». Doctor en Medicina i Cirurgia per la Universitat de València. Els seus àmbits de recerca estan relacionats amb la història de la salut a Espanya durant el primer terç del segle XX i, especialment, durant la Guerra Civil. No obstant això, ha publicat diversos treballs en l’àmbit de la didàctica de les ciències

Published

07-06-2017

Downloads

Download data is not yet available.