The social imaginary of the atomic energy in Spanish textbooks of Physics and Chemistry: analysis of a specific language

Authors

  • Jose Maria Gonzalez Cloute IES Francisco Salinas de Salamanca
  • María Isabel González Gil
  • Miguel Somoza Rodríguez

Abstract

This article analyzes the specific language used to impart nuclear and atomic lessons in Spanish Physics & Chemistry textbooks during the second half of the 20th century.

The social imaginary of nuclear energy experienced a major evolution throughout this period. Initial enthusiasm for atomic power gave way to doubts about the safety and usefulness. This transformation can be identified through the change in the specific language used by the textbooks.

In early years, atomic research was described with language that invoked images of war, coupled with the use of religious expressions and a lot of exaggerated estimates of potential nuclear energy. Young students formed an imaginary of nuclear energy based on the Physics & Chemistry textbooks in use at the time.

Keywords

history of education, textbook, physics, chemistry, didactics

Author Biographies

Jose Maria Gonzalez Cloute, IES Francisco Salinas de Salamanca

Licenciado en Ciencias Químicas, licenciado y doctor en Ciencias de la Educación, profesor y catedrático de Física y Química en diversos IES: Maó (Baleares), Gomez Pereira (Valladolid), García Bernalt (Salamanca) y Jefe de Departamento de Física y Química del IES Francisco Salinas (Salamanca) del que se ha jubilado en septiembre de 2015.

María Isabel González Gil

Doctora en Estudios  Interculturales y Literarios por la Universidad Complutense de Madrid.Ha sido lectora de español en la Universidad Lumiere Lyon 2, profesora ATER en la Universidad de Niza Sophia Antípolis y profesora de Lengua y Literatura en el Liceo Internacional de Grenoble. En la actualidad profesora del Departamento de Lengua Española y Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Facultad de Filología de la Universidad Complutense de Madrid.

Miguel Somoza Rodríguez

Licenciado en Historia y doctor en Ciencias de la Educación. Profesor del Departamento de Historia de la Educación y Educación Comparada de la UNED, también profesor Ad Honorem del Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján  (Argentina ) y Sub-Director del Centro de Investigación MANES (Manuales Escolares)

Published

2016-06-03

Downloads

Download data is not yet available.