Study of Van Hiele levels of reasoning in students from vulnerable secondary schools in Chile

Authors

  • María de las Mercedes Aravena Díaz Facultad de Ciencias Básicas Departamento de Matemática Universidad Católica del Maule, Talca. Chile
  • Ángel Gutiérrez Rodriguez Universitat de València Valencia, España.
  • Adela Jaime Pastor Universitat de València Valencia, España.

Abstract

We present results of a research aimed at improving the learning of geometry and the acquisition of mathematical reasoning skills of students in 2nd year of secondary education in vulnerable centres of Chile. We have designed a teaching experiment, with experimental and control groups, based on a teaching unit, designed according to the Van Hiele levels and phases, and a pretest and postest, to assess the change in students’ Van Hiele level of reasoning after the intervention. The results show a significant difference, in favour of the experimental group, in the development of students’ level of reasoning.

Keywords

Van Hiele, geometry, similarity, vulnerable schools, secondary education in Chile

Author Biographies

María de las Mercedes Aravena Díaz, Facultad de Ciencias Básicas Departamento de Matemática Universidad Católica del Maule, Talca. Chile

María Aravena Díaz

Licenciada en Matemáticas

Profesora de matemática

PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALPARAÍSO

Dra en Filosófía y Ciencias de la Educación

Didáctica de la Matemática

UNIVERSIDAD DE BARCELONA , CATALUNYA

Actualmente

Directora Programa de Maestría en Didáctica de la Matemática.

Investigadora principal proyectos: FONDECYT 1030122, FONDECYT 1090617, financiado por la COMISIÖN NACIONAL DE INVESTIGACIÓN CIENTÏFICA Y TECNOLÖGICA

FONIDE 410987 FINANCIADO POR EL FONDO NACIONAL DE DESARROLLO EN EDUCACIÓN. MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE CHILE.

Coinvestigadora FONDECYT 1030117

PROFESORA TITULAR (más alta categoría)

Ángel Gutiérrez Rodriguez, Universitat de València Valencia, España.

Investigador

Departamento de Didáctica de la Matemática, Facultad de Magisterio.

 

 

Adela Jaime Pastor, Universitat de València Valencia, España.

Investigadora

Departamento de Didáctica de la Matemática, Facultad de Magisterio

Published

2016-03-03

Downloads

Download data is not yet available.