Professional competencies in Education for Sustainability: an exploratory study of student teachers’ views

Authors

  • Gisela Cebrián Bernat University of Southampton
  • Mercè Junyent Pubill Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

The research presented in this paper is based on an exploratory study on the views of a group of future primary education teachers in Education for Sustainability from a competence standpoint. First, we redefine a conceptual framework of professional competencies of teachers in Education for Sustainability. This framework is based on the competence conceptualisation, the role as trainer, generic competencies and professional development on Education for Sustainability. In turn this competencies framework guides the exploration of the student teachers’ views, which corresponds to the second objective of this research. The research instrument used is a questionnaire. A group of thirty-two third-year students on the Bachelor of Primary Education responded to our questionnaire, the analysis of which was qualitative. The findings indicate that student teachers, the participants in this study, emphasise values clarification, decision-making, participation and action for change, however they discount envisioning future scenarios, critical thinking, interdisciplinary dialogue and the management of emotions, essential professional competencies in Education for Sustainability. The findings of this study can guide the design of educational strategies and assessment tools to improve teacher training in the field of professional competencies in Education for Sustainability.

Keywords

Education for Sustainability, professional competencies, pre-service teacher training, higher education, professional development

Author Biographies

Gisela Cebrián Bernat, University of Southampton

Gisela Cebrián Bernat es licenciada en Ciencias Ambientales por la Universitat de Girona y estudió el Máster Oficial de iniciación a la Investigación en Didáctica de la Matemática y de las Ciencias Experimentales en la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualmente es estudiante de doctorado en la Southampton Education School (UK). Su investigación se basa en la integración de la Educación para la Sostenibilidad en el curriculum de la Universidad de Southampton. Es miembro de la Red de Investigación en Educación para la Sostenibilidad (EDUSOST) y del Grupo de Investigación Còmplex de la Universitat Autònoma de Barcelona. Sus principales líneas de investigación abarcan la Educación para la Sostenibilidad, el aprendizaje organizacional y las metodologías de enseñanza-aprendizaje innovadoras en el contexto de la Educación Superior.

Mercè Junyent Pubill, Universitat Autònoma de Barcelona

Mercè Junyent y Pubill, licenciada en Biología y Doctora en Pedagogía. Profesora en el Departamento de Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales de la Universitat Autònoma de Barcelona e investigadora en el Grupo de Investigación Còmplex. Coordinadora del programa de Doctorado Interuniversitario en Educación Ambiental en la UAB. Líneas de investigación: (i) educación ambiental para la sostenibilidad en la formación inicial del profesorado, (ii) ambientalización curricular en la enseñanza obligatoria y en la educación superior, (iii) competencias profesionales en educación para la sostenibilidad. Participa en diversas redes nacionales e internacionales relacionadas con la educación para la sostenibilidad, entre ellas la Red de Investigación en Educación para la Sostenibilidad (EDUSOST) y la UNESCO International Network Reorienting Teacher Education to Address Sustainability.

Published

2014-03-03

Downloads

Download data is not yet available.