Can science’s students recognize the logical arguments in¬volved in a demonstration?

Authors

  • Vladímir Camacho Moreno Profesor del Colegio de Ciencias y Humanidades-UNAM
  • José Javier Sánchez Pozos Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.
  • Gonzalo Zubieta Badillo Cinvestav-IPN

Abstract

In every mathematical proof logically correct arguments are used; it is a necessary condition to find out them, and also to recognize how they are applied, for understanding some of the key steps in the demonstrations. But can a student clearly identify the arguments used in a demonstration? And if he recognizes them, is he able to explain how they were used? The aim of this paper is to explore if mathematics’ and computer science’s students –who have met demonstrations at their university, master or even doctoral courses– can successfully identify and explain the arguments within a demonstration.

Keywords

demonstration, logical argument, proof, transition, university level

Author Biographies

Vladímir Camacho Moreno, Profesor del Colegio de Ciencias y Humanidades-UNAM

Licenciatura en matemáticas (Universidad Autónoma Metropolitana).

Maestría en Ciencias (Matemátiva Educativa) por el Cinvestav-IPN.

Estudiante de Doctorado en Ciencias (Matemática Educativa) por el Cinvestav-IPN.

José Javier Sánchez Pozos, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.

Licenciatura, Maestría y Doctorado en Matemáticas (especialidad lógica) y en Filosofía (especialidad lógica) por la "Universidad Estatal de Moscu M. V. Lomonosov".

Profesor-Investigador del área de Lógica Y Filosofía de las Ciencias.

Gonzalo Zubieta Badillo, Cinvestav-IPN

Licenciatura en matemáticas (UNAM)

Maestría y Doctorado en Ciencias (Matemática Educativa) por el Cinvestav-IPN.

Profesor-Investigador del Departamente de Matemática Educativa.

Published

2014-03-03

Downloads

Download data is not yet available.