Visualizing and comparing teacher’s mathematical practice

Authors

  • Edelmira Badillo Jiménez Universitat Autònoma de Barcelona
  • Lourdes Figueiras Universitat Autònoma de Barcelona
  • Vicenç Font Universitat de Barcelona
  • Mario Martínez Secretaría de Educación del Estado de Nuevo León.

Abstract

The research problem addressed in this paper is the visualization of the essential elements of the mathematical activity arising during classroom practice (denitions, properties, mathematical processes, etc.). We provide a tool for this purpose that displays these elements in the form of a graphic, and apply it to the study of the commonalities and differences in three different classes by different teachers in the same institution, year and school level when they teach the bisector. The results permit to infer further aspects of mathematical knowledge in the teaching practice.

Keywords

analysis of practice, bisector, mathematics teaching knowledge, primary mathematics education

Author Biographies

Edelmira Badillo Jiménez, Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals

Profesora Lectora

Lourdes Figueiras, Universitat Autònoma de Barcelona

Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals

Profesora Lectora

Vicenç Font, Universitat de Barcelona

Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i de la Matemàtica

Profesor titular de universidad

Mario Martínez, Secretaría de Educación del Estado de Nuevo León.

Secretaría de Educación del Estado de Nuevo León.

Published

2013-11-01

Downloads

Download data is not yet available.