Introducció a un mètode per a la conducció i anàlisi de diàlegs didàctics basat en l'avaluació de models mentals

Autors/ores

  • Joan Aliberas Universitat Autònoma de Barcelona
  • Rufina Gutiérrez
  • Mercè Izquierdo Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

Hem desenvolupat un mètode d'anàlisi i conducció de diàlegs didàctics a les classes de ciències utilitzant com a marc teòric el model ONEPSI (Ontològic, Epistemològic, Psicològic). També hem usat el mateix mètode tant en la regulació d'un diàleg entre professor i alumne, com en la seva posterior anàlisi. La regulació, efectuada mitjançant la tècnica teachback, basada en el treball de Pask, s'ha mostrat plenament compatible amb el model ONEPSI, i ha mostrat la seva efectivitat tant per aconseguir que l'alumne identifiqui les seves dificultats i sigui capaç de superar-les, com per aconseguir que acabi raonant de manera compatible amb el coneixement científic. Finalment es discuteixen algunes de les possibles conseqüències de la seva utilització a les classes de ciències d'ESO.

Paraules clau

diàleg didàctic, regulació, model mental, emoció, motivació

Biografia de l'autor/a

Joan Aliberas, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesor de Secundaria jubilado

Publicades

07-06-2017

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.