Estructures mentals per modelar l'aprenentatge del teorema de canvi base de vectors

Autors/ores

  • Marcela Cecilia Parraguez González Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile
  • Javier Lezama Andalon Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Aplicada del Instituto Politécnico Nacional
  • Raúl Dario Jiménez Alarcón Universidad Católica del Norte

Resum

Basats en la teoria APOE com a marc teòric i metodològic, investiguem, des d'una postura cognitiva, les estructures mentals necessàries per construir el teorema per al canvi de base de vectors (TCBV). Amb el propòsit d'analitzar la forma en què estudiants universitaris ho aprenen, es va dissenyar una descomposició genètica (DG) per al teorema. Mitjançant tres casos d'estudi es mostra com estudiants d'aquests casos construeixen el concepte de coordenades d'un vector, però tenen dificultats per utilitzar-ho en la construcció de la matriu de coordenades de vectors. Aquesta dificultat està vinculada al fet que no han coordinat els processos involucrats en termes del quantificador. Específicament, es mostren les dificultats en la construcció del TCBV com a objecte i el paper determinant que exerceix el concepte de combinacions lineals en el TCBV.

Paraules clau

canvi de base, coordenades vectorials, teoria APOE, aprenentatge

Biografies de l'autor/a

Marcela Cecilia Parraguez González, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso-Chile

Doctora en Matemática Educativa.

Profesor Investigador en Didáctica de la Matemática.

Javier Lezama Andalon, Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Aplicada del Instituto Politécnico Nacional

Doctor en matemática Educativa

Profesor e Investigador en Matemática Educativa

Raúl Dario Jiménez Alarcón, Universidad Católica del Norte

Doctor en Matemática

Publicades

03-06-2016

Com citar

Parraguez González, M. C., Lezama Andalon, J., & Jiménez Alarcón, R. D. (2016). Estructures mentals per modelar l’aprenentatge del teorema de canvi base de vectors. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 34(2), 129–150. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1950

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.