Playing in the Classroom: What Do Early Childhood Preservice Teachers Think about Free-Choice Science Learning Environments?
Abstract
Despite the recognized value of play in science education, its application in classrooms remains limited. Given this scenario, it is necessary to introduce strategies in initial teacher education that help preservice teachers to learn about ways of incorporating free play in their classes. This study assesses the perceptions of 61 prospective early childhood education teachers regarding the characteristics and feasibility of a free-choice science learning environment. Their perceptions were gathered through questionnaire responses that had been completed after engaging in play within this informal learning environment. Participants highlighted the scientific learning promoted by this setting and positively valued the freedom it offered, although they also associated it with a perceived loss of control. A notable disadvantage which was identified was the significant effort required to design such playful learning spaces. These findings suggest that both engaging in and analysing play can potentially reduce the oversight of prospective scientific learning opportunities.
Keywords
Play, Learning environments, Initial teacher training, Perceptions, Early childhood education, Science educationReferences
Akman, B. & Özgül, S. G. (2015). Role of play in teaching science in the early childhood years. En K. Cabe Trundle & M. Saçkes (Eds.), Research in early childhood science education (pp. 237-258). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9505-0_11
Alarcón-Orozco, M. M., Franco Mariscal, A. J., & Blanco López, Á. (2022). Ayudando a maestros en formación inicial a desarrollar indagaciones en la Educación Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(1), 1-20. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1601
Bulunuz, M. (2015). The Role of Playful Science in Developing Positive Attitudes toward Teaching Science in a Science Teacher Preparation Program. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 58, 67-88. https://doi.org/10.14689/ejer.2014.58.2
Cantó, J., De Pro Bueno, A., & Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 25-50. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870
Cantó, J., De Pro-Bueno, A., & Solbes, J. (2017). ¿Qué resultados de aprendizaje alcanzan los futuros maestros de Infantil cuando planifican unidades didácticas de ciencias? Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 14(3), 666-688. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i3.12
Cruz-Guzmán, M., Puig, M., & García-Carmona, A. (2020). ¿Qué tipos de actividades diseñan e implementan en el aula futuros docentes de Educación Infantil cuando enseñan ciencia mediante rincones de trabajo? Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 27-45. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2698
De Pro, A., De Pro Chereguini, C., & Cantó Doménech, J. (2022). Cinco problemas en la formación de maestros y maestras para enseñar ciencias en Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 97(36.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92510
Dogan Altun, Z. (2018). Early Childhood Pre-Service Teachers’ Perspectives on Play and Teachers’ Role. International Education Studies, 11(8), 91. https://doi.org/10.5539/ies.v11n8p91
Fleiss, J. L., Levin, B., & Paik, M. C. (2003). Statistical methods for rates and proportions. Hoboken.
Gerde, H. K., Pierce, S. J., Lee, K., & Van Egeren, L. A. (2017). Early Childhood Educators’ Self-Efficacy in Science, Math, and Literacy Instruction and Science Practice in the Classroom. Early Education and Development, 29(1), 70-90. https://doi.org/10.1080/10409289.2017.1360127
Gomes, J. & Fleer, M. (2020). Is Science Really Everywhere? Teachers’ Perspectives on Science Learning Possibilities in the Preschool Environment. Research in Science Education, 50(5), 1961-1989. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9760-5
Haldón, J., Lemkow-Tovias, G., & Pedreira, M. (2022). Propuesta de análisis de la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección. Enseñanza de las Ciencias, 40(3), 109-123. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5505
Kemple, K. L., Oh, J. H., & Porter, D. (2015). Playing at School: An Inquiry Approach to Using an Experiential Play Lab in an Early Childhood Teacher Education Course. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(3), 250-265, https://doi.org/10.1080/10901027.2015.1062830
Laçin-Şimşek, C., Öztuna-Kaplan, A., & Sever, T. (2022). Educational Games in Science Center: Experiences of Pre-Service Science Teachers. SAGE Open, 12(2), 215824402211047. https://doi.org/10.1177/21582440221104779
López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4, 167-179.
Marín, A., Viana, J., Cantó, J. y Lorenzo, M. (2024) ¿Cuál es la intención de la legislación. En J. Cantó y J. Solbes (Eds.) La formación inicial de maestras y maestros de Educación Infantil en Ciencias Experimentales. Análisis, retos y propuestas (pp. 55-70). Tirant lo Blanch.
Mateo, E. & Sáez-Bondía, M. J. (2022). Experimentar con minerales en Educación Infantil: evaluación de un espacio de Ciencia de libre elección. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(2), 2801-2801. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2801
Mateo, E., Sáez-Bondía, M. J., Martín-García, J., & Fernández López del Moral, S. (2023). Algunos principios de diseño de espacios de ciencias de libre elección monotemáticos. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 45, 35-52. https://doi.org/10.7203/DCES.45.27360
Martínez-Chico, M. M., López-Gay, R., & Jiménez-Liso, M. R. (2014). ¿Es posible diseñar un programa formativo para enseñar ciencias por Indagación basada en Modelos en la formación inicial de maestros? Fundamentos, exigencias y aplicación. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 28, 153-173. https://doi.org/10.7203/dces.28.3153
Meran, S. (2019). Turkish early childhood pre-service teacher´s beliefs about free play and teacher roles in free play. [Tesis inédita de doctorado]. Middle East Technical University.
Miller, A. R. & Saenz, L. P. (2021). Exploring relationships between playspaces, pedagogy, and preschoolers’ play-based science and engineering practices. Journal of Childhood, Education & Society, 2(3), 314-337. https://doi.org/10.37291/2717638X.202123121
Moe, R. (2019). How to Teach Kindergarten Teacher Education Students about Play? The Perspective of Academic Pedagogy Teachers. Universal Journal of Educational Research, 7(3A), 60-67. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071307
Mosquera Bargiela, I., Puig, B., & Blanco Anaya, P. (2018). Las prácticas científicas en infantil. Una aproximación al análisis del currículum y planes de formación del profesorado de Galicia. Enseñanza de las Ciencias, 36(1), 7-23. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2311
Özbay, İ. (2021). Creating Learning Environments in Preschool Classrooms: Perspectives of Pre-service Preschool Teachers. International Journal of Progressive Education, 17(3), 327-342. https://doi.org/10.29329/ijpe.2021.346.21
Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. Cuadernos Praxis para el profesorado. Educación Infantil. Orientaciones y recursos. CISS_Praxis.
Pedreira, M. (2018). Intervenir, no interferir: el adulto y los procesos de aprendizaje. Aula de Infantil, 96, 9-13.
Pedreira, M. et al. (2019). Ciencia en la primera infancia. 49+1 propuestas de libre elección. Graó.
Pedreira, M., & Márquez C. (2019). Experience, explicitation, evolution: processes of learning in a free-choice science museum activity for children up to 6 years of age. Journal of Emergent Science, 17, 19-31.
Pedreira, M. & Márquez, C. (2017). Espacios de libre elección: posibilidades y límites. En M. Quintanilla (Comp.), Enseñanza de las ciencias e infancia. Problemáticas y avances de teoría y campo desde Iberoamérica (pp.151-157). Mario Quintanilla, Laboratorio GRECIA-UC.
Reuter, T. & Leuchter, M. (2021). Children’s concepts of gears and their promotion through play. Journal of Research in Science Teaching, 58(1), 69-94. https://doi.org/10.1002/tea.21647
Rodríguez-Meehan, M. (2022). «Could that be Play?»: Exploring Pre-service Teachers’ Perceptions of Play in Kindergarten. Early Childhood Education Journal, 50(8), 1303-1316. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01257-3
Sáez-Bondía, M. J., Martín-García, J., & Mateo, E. (2023). Espacio Natura. Un espacio de ciencias de libre elección en la formación inicial de maestros y maestras. En J. D. Dueñas, J. L. Alejandre., & A. Cortés (Coords.), Docencia, innovación social y transferencia (pp. 141-150). Prensas de la universidad de Zaragoza.
Sáez-Bondía, M. J., Martín-García, J., & Mateo, E. (2025). Andamios didácticos para aprender sobre espacios de ciencias de libre elección. En D. Caldevilla Domínguez (Ed.), La universidad innova en metodologías y herramientas (pp. 381-394). Peter Lang.
Samuelsson, I. P. & Carlsson, M. A. (2008). The Playing Learning Child: Towards a pedagogy of early childhood. Scandinavian Journal of Educational Research, 52(6), 623-641. https://doi.org/10.1080/00313830802497265
Sayago, S. (2014). Discourse analysis as a qualitative and quantitative technique in the social sciences. Cinta de moebio, 49, 1-10. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2014000100001
Sliogeris, M. & Almeida, S. C. (2019). Young children’s development of scientific knowledge through the combination of teacher-guided play and child-guided play. Research in Science Education, 49, 1569-1593. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9667-6
Stanley, S. D. & Robertson, W. B. (2024). Qualitative research in science education: A literature review of current publications. European Journal of Science and Mathematics Education, 12(2), 175-197. https://doi.org/10.30935/scimath/14293
Teo, T. W., Yan, Y. K. & Ong, W. L. M. (2017). An investigation of Singapore preschool children’s emerging concepts of floating and sinking. Pedagogies: An International Journal, 12(4), 325-339. https://doi.org/10.1080/1554480X.2017.1374186
Trundle, K. & Smith, M. M. (2017). A Hearts-on, Hands-on, Minds-on Model for Preschool Science Learning. Young Children, 80-86
Tu, T. (2006). Preschool Science Environment: What Is Available in a Preschool Classroom? Early Childhood Education Journal, 33(4), 245-51. https://doi.org/10.1007/s10643-005-0049-8.
Zosh, J. M. et al. (2018). Accessing the inaccessible: Redefining play as a spectrum. Frontiers in psychology, 9, 1124. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01124
Zuazagoitia, D., Ruiz de Azua, L., Sanz, J., España-Diez, S., López-Puente, M., & Ruiz-González, A. (2023). Una propuesta didáctica sobre rampas en educación infantil: la importancia de la intervención docente en el desarrollo de destrezas científicas y construcciones. Enseñanza de las Ciencias, 41(3), 11-31. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5676
Published
How to Cite
Downloads
Funding data
-
Gobierno de Aragón
Grant numbers S27_23R -
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID20211236150A-I00 -
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID-2024-156735NA-I00 -
Universidad de Zaragoza
Grant numbers PIIDUZ_23_428 -
Universidad de Zaragoza
Grant numbers PIIDUZ_24_5524
Copyright (c) 2025 Jorge Martín-Gracía, Ester Mateo González, María José Sáez-Bondía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.