Environmentalization and Gamification: Post-pandemic Challenges in Postgraduate Teaching Programs

Authors

Abstract

The article addresses the integration of gamification drawing on the Octalysis model as a strategy of curricular environmentalization in the postgraduate training of science teachers. It attempts to respond to the socio-environmental challenges and technological advances demanded by a disruptive postgraduate education, oriented to developing critical and reflective citizenship. The systematic literature review evidences the post-pandemic opportunity to implement innovative educational trends of curricular environmentalization that transcend traditional models and give greater weight to ecosocial elements in science teacher education.

Keywords

Postgraduate teacher training, Curricular environmentalization, Gamification, Systematic review, Socio-environmental challenges

References

Álvarez, S. T. (2022). Decolonial studies: Contributions to the construction of global history. Društveni horizonti, 2(4), 143-164. DOI: 10.5937/drushor2204143A

Barthes, A., Sauvé, L., y Torterat, F. (2022). Quelle éducation au politique pour les questions environnementales et de développement? Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, (63). https://doi.org/10.4000/edso.18788

Bianchi, G., Pisiotis, U., Cabrera Giraldez, M., y GreenComp (2022). The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/13286

Cárdenas, Y., Parga, D., y Gutiérrez-Pérez, J. (2025). Criterios de Calidad Revisión sistemática 2011-2023 para establecer el uso de la gamificación en procesos de ambientalización curricular orientada a profesores de ciencias en cualificación de nivel posgradual. figshare. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.28839839.v2

Cárdenas, Y., Parga, D., y Gutiérrez-Pérez, J. (2025). Publicaciones identificadas según criterios de inclusión en la Revisión sistemática 2011-2023 para establecer el uso de la gamificación en procesos de ambientalización curricular orientada a profesores de ciencias en cualificación de nivel posgradual. figshare. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.28839932.v1

Chou, Y. K. (2019). Actionable gamification: Beyond points, badges, and leaderboards. Packt Publishing Ltd.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., y Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: defining «gamification». En Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). https://doi.org/10.1145/2181037.218104

García-Vinuesa, A., Meira Cartea, P. Á., Caride Gómez, J. A., y Bachiorri, A. (2022). El cambio climático en la educación secundaria: conocimientos, creencias y percepciones. Enseñanza de las Ciencias, 40(2), 25-48. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3526

Lander, E. (2020). Crisis civilizatoria: Experiencias de los gobiernos progresistas y debates en la izquierda latinoamericana (p. 176). Bielefeld University Press. http://library.oapen.org/handle/20.500.12657/37412

Leff, E. (2007). Aventuras de la epistemología ambiental. Siglo XXI Editores.

Márquez Delgado, D. L., Hernández Santoyo, A., Márquez Delgado, L. H., y Casas Vilardell, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y sociedad, 13(2), 301-310. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000200301&script=sci_arttext

Martínez, L. F. (2014). Cuestiones sociocientíficas en la formación de profesores de ciencias: aportes y desafíos. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 36, 77-94. https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/2913

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, Columbia University. 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684

Monte, T. y Reis, P. (2022). Avaliação de um modelo pedagógico de educação para a cidadania ambiental por especialistas em educação ambiental. Uni-Pluriversidad, 22(2), 1-17. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/349593/20810107

Mora, W. (2024). Articulación entre educación ambiental y educación en ciencias en escenarios de cambio global: aportes a una educación resiliente pos-sostenibilidad desde una didáctica centrada en cuestiones socioambientales. En Educación en ciencias y matemáticas: contextos, desafíos y oportunidades (pp. 170-200). Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/195752

Mora, W. M. (2011). La inclusión de la dimensión ambiental en la educación superior: un estudio de caso en la Facultad de Medio Ambiente de la Universidad Distrital en Bogotá. [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/307878

Mora, W. M. (2015). Desarrollo de capacidades y formación en competencias ambientales en el profesorado de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 38, 185-203. https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/3794

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... y Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. bmj, 372. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Parga, D. L. (2019). Conhecimento didático do conteúdo ambientalizado na formação inicial do professor de química na Colômbia. [Tesis de doctorado]. Universidad Estadual Paulista. http://hdl.handle.net/11449/190931

Parga, D. L. (2022). Del CTSA educativo a la ambientalización del contenido y la formación ciudadana ambiental. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 17(51), 117-140. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/322/283

Parga, D. L. y Mora, W. M. (2021). Fundamentos del conocimiento didáctico del contenido. En L. Parga, Ariza, L., R. Rodríguez, W. Mora, Ch. de Paula, J. Nunes, F. Sangiogo, y B. Pastoriza (2021). Dimensiones del conocimiento didáctico del contenido: análisis desde la enseñanza de la química (pp. 35-64). Editora CRV. https://doi.org/10.24824/978652510952.7

Porras, Y. A. (2017). La formación del profesorado de ciencias en competencias interculturales: retos para la educación hacia la sustentabilidad en un escenario de posacuerdo. Enseñanza de las Ciencias (Extra), 3369-3374. https://ddd.uab.cat/record/183963

Rieckmann, M. y Barth, M. (2022). Educators’ Competence Frameworks in Education for Sustainable Development. En Competences in Education for Sustainable Development: Critical Perspectives (pp. 19-26). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91055-6_3

Sáenz, O., Plata, Á. M., Holguín, M. T., Mora, W. M., Callejas, M. M., y Blanco, N. (2018). Universidades y sostenibilidad: experiencias de las instituciones de educación superior en Colombia. Libros - Ingeniería & Ciencias Exactas, Fondo de publicaciones Universidad Sergio Arboleda http://hdl.handle.net/11232/1109

Sauvé, L. (2014). Educación ambiental y ecociudadanía. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. Revista científica, 18(1), 12-23. https://doi.org/10.14483/23448350.5558

Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., y Shin, T. S. (2014). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of research on Technology in Education, 42(2), 123-149. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782544

Wiek, A., Bernstein, M., Foley, R., Cohen, M., Forrest, N., Kuzdas, C., Withycombe, L., y Keeler, L. (2015). Operationalising competencies in higher education for sustainable development. En M. Barth, G. Michelsen, M. Rieckmann, y I. Thomas (Eds.), Handbook of Higher Education for Sustainable Development (pp. 241-260). https://doi.org/10.4324/9781315852249

Zhang, F. (2024). Enhancing ESG learning outcomes through gamification: An experimental study. Plos one, 19(5), e0303259. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0303259

Published

2025-06-03

How to Cite

Cárdenas Rodríguez, Y. P., Parga Lozano, D. L., & Gutierrez Pérez, J. (2025). Environmentalization and Gamification: Post-pandemic Challenges in Postgraduate Teaching Programs. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 42(2), 41–60. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.6254

Downloads

Download data is not yet available.

Funding data