Press Reports on the Waste Issue in the Classroom: Awareness-Raising versus Information
Abstract
Excessive waste production poses a challenge to sustainability, due to a social model based on consumption. This issue is frequently raised in the media, which are important generators of opinion and sources of information for citizens. This paper analyses the characteristics of the news published over four years by the four newspapers with the largest national circulation and examines their didactic potential. The results show that most of these pieces of news present the waste problem in a neutral tone, without explicit connections between our personal consumption and the consequences of the waste we produce. Their use in the classroom would require the design of didactic strategies which are supported by conflictive situations and allow students to become involved in the problem, assume responsibilities and make decisions about certain habits.
Keywords
Waste, Press news, Environmental issues, Education, Awareness-RaisingReferences
AIMC, Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2022). https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2022/01/marco2022.pdf
Alexander, R. J. (2008). Towards Dialogic Teaching: rethinking classroom talk. Diálogos.
Álvarez, P. (2007). La prensa como recurso en educación ambiental: análisis de una experiencia. Comunicar, 29, 165-172. http://hdl.handle.net/10481/32746
Caamaño, A. (2012). ¿Cómo Introducir La Indagación En El Aula? Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70, 83-92.
Calero, M., Gil, D. y Vilches, A. (2006). La atención de la prensa a la situación de emergencia planetaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 20, 69-88. http://hdl.handle.net/11162/23057
Clauss Klamp, F. L. (1994). Cómo educarnos sobre los residuos urbanos a través de la prensa escrita. Comunicar, 3, 101-104. https://doi.org/10.3916/C03-1994-15
Collins-Figueroa M. (2012). Biodiversity and Education for Sustainable Development in Teacher Education Programmes of Four Jamaican Educational Institutions. Journal of Education for Sustainable Development, 6(2), 253-267. https://doi.org/10.1177/09734082124752
Dimopoulos, K. y Koulaidis, V. (2003). Science and technology education for citizenship: The potential role of the press. Science Education, 87, 241-256. https://doi.org/10.1002/sce.10054
Domènech-Casal, J. (2019). Apuntes lingüísticos para el tránsito a la competencia científica. Leer para indagar en el aula de Ciencias. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 85-98. https://doi.org/10.1344/did.2019.5.85-98
Esteve-Guirao, P., García, M. J., y Banos-González, I. (2019). The interdependences between sustainability and their lifestyle that pre-service teachers establish when addressing socio-ecological problems. Sustainability, 11(20), 5748. https://doi.org/10.3390/su11205748
European Commission (2019). «Towards a sustainable Europe by 2030. EC». https://ec.europa.eu/info/publications/towards-sustainable-europe-2030_en
Franco-Mariscal, A. J. y López-Fernández, M. M. (2022). Análisis crítico de la información sobre contaminación atmosférica en la prensa digital. Estudio de caso con estudiantes de secundaria. En VIII Seminário Ibero-americano CTS (pp. 811-826).
Gadea, I., Vilchez, A., y Gil, D. (2009). Posibles usos de la prensa en la educación científica y tecnológica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 23, 153-169. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/21096/3082139.pdf?sequence=1
Gal, A. (2023). From recycling to sustainability principles: the perceptions of undergraduate students studying early childhood education of an education for sustainability course. International Journal of Sustainability in Higher Education, 24(5), 1082-1104. https://doi.org/10.1108/IJSHE-05-2022-0165
García, A. y Castro, M.D. (2005). Aplicación del enfoque CTSA ante problemas reales: Vertidos incontrolados de residuos. Enseñanza de las Ciencias, número extra.
García-Carmona, A. (2014). Naturaleza de la ciencia en noticias científicas de la prensa: análisis del contenido y potencialidades didácticas. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 493-509. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287575
Goldman, J., Cavazos, J., Heddy, B.C., y Pugh, K.J. (2021, 24 de mayo). Emotions, Values, and Engagement: Understanding Motivation of First-Generation College Students. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. http://dx.doi.org/10.1037/stl0000263
Grace M. y Byrne J. (2010). Engaging pupils in decision-making about biodiversity conservation issues. School Science Review, 91(336), 73-80.
Graham-Rowe, E., Jessop, D.C. y Sparks, P. (2014). Identifying motivations and barriers to minimising household food waste. Resources, Conservation and Recycling, 84, 15-23. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2013.12.005
Guerrero, I. y García-Carmona, A. (2020). La energía y su impacto socioambiental en la prensa digital: temáticas y potencialidades didácticas para una educación CTS. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), 3301. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3301
Jarman, R. y McClune, B. (2007). Developing scientific literacy. Using the news media in the classrom. Open University Press.
Jiménez-Liso, M.R., Hernández Villalobos, L., y Lapetina, J. (2010). Dificultades y propuestas para utilizar las noticias científicas de la prensa en el aula de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(1), 107-126. http://hdl.handle.net/10498/9866
Jurado Palomares, R. y Vílchez González, J. M. (2021). Análisis de artículos de prensa digital para valorar su uso como recurso para la enseñanza de la Naturaleza de la Ciencia en Educación Secundaria. Ápice. Revista de Educación Científica, 5(1), 53-71. https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.1.6838
Kaza, S., Yao, L. C., Bhada-Tata, P., y Van Woerden, F. (2018). What a Waste 2.0: A Global Snapshot of Solid Waste Management to 2050. Urban Development. World Bank.
Klosterman, M.L., Sadler, T. D., y Brown, J. (2012). Science Teachers’ Use of MassMedia to Address Socio-Scientific and Sustainability Issues. Research in Science Education, 42, 51-74. https://doi.org/10.1007/s11165-011-9256-z
Kolsto, S.D. (2001). To trust or not to trust… «pupils» ways of judging information encountered in a socio-scientific issue. International Journal of Science Education, 23(9), 877-901. https://doi.org/10.1080/09500690010016102
Landis, J.R., y Koch, G.G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 363-374. https://doi.org/10.2307/2529786
Lapetina, J. y Jiménez-Liso, M.R. (2005). La divulgación científica a través de la prensa escrita en Almería. Protocolo de análisis y aplicación a una muestra piloto. Enseñanza de las Ciencias, número extra. VII Congreso.
Lindemann-Matthies, P., Constantinou, C., Lehnert, H.J., Nagel, U., Raper, G. y Kadji-Beltran, C. (2011). Confidence and Perceived Competence of Preservice Teachers to Implement Biodiversity Education in Primary Schools- Four Comparative Case Studies from Europe. International Journal of Science Education, 16(1), 2247-2273. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.547534
López, R. y Armas, X. (2013). Aprender a dudar: el desarrollo de competencias básicas trabajando con prensa en las aulas de secundaria. En J.J. Díaz, A. Santiesteban y A. Cascajero (Eds.), Medios de Comunicación y Pensamiento Crítico (pp.133-143). España: Universidad de Alcalá.
Marcelo, C. (2001). Aprender a enseñar en la sociedad del conocimiento. Revista Complutense de Educación, 12(2), 531-593. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/16359/file_1.pdf
McClune, B. y Jarman, R. (2010). Critical Reading of Science Based News Reports: Establishing a knowledge, skills and attitudes framework. International Journal of Science Education, 32(6), 727-752. https://doi.org/10.1080/09500690902777402
Oliveras, B., Márquez, C., y Sanmartí, N. (2013). The Use of Newspaper Articles as a Tool to Develop Critical Thinking in Science Classes. International Journal of Science Education, 35, 885-905. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.586736
Orozco, J.C. y Díaz, A. A. (2019). El valor didáctico de las noticias de prensa en el proceso de aprendizaje de las Ciencias Sociales. Revista científica de FAREM-Esteli, Medio Ambiente, Tecnología y Desarrollo Humano, 29, 3-18. https://doi.org/10.5377/farem.v0i29.7623
Parizeau, K., von Massow, M., y Martin, R. (2015). Household-level dynamics of food waste production and related beliefs, attitudes, and behaviours in Guelph, Ontario. Waste Management, 35, 207-217. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2014.09.019
Peng, J, Yee Van, F., y Jiří Jaromír, K. (2021). Data analytics of social media publicity to enhance household waste management. Resources, Conservation & Recycling, 164, 105146. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.105146
Perales, F.J. (2020). Educación Ambiental y medios de comunicación: revisión de la literatura y propuestas de intervención. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(2), 2102. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i2.2102
Phillips, L. M. y Norris, S. P. (1999). Interpreting popular reports of science: What happens when the reader’s world meets the world on paper? International Journal of Science Education, 21(39), 317-327. https://doi.org/10.1080/095006999290723
PNUMA (2021). Índice de desperdicio de alimentos. ONU Programa para el medio ambiente. https://www.unep.org/es/resources/informe/indice-de-desperdicio-de-alimentos-2021
Portilla, I. y González, H. (2015). Noticias medioambientales en prensa regional: estudio de la evolución de temáticas, enfoques y fuentes. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(2), 1189-1206. https://dadun.unav.edu/handle/10171/42141
Reis, P. y Galvão, C. (2009). Teaching controversial socio-scientific issues in biology and geology classes: A case study. Electronic Journal of Science Education, 13(1). http://ejse.southwestern.edu
San Millán, M.D. (2003). Los medios de comunicación y la Educación Ambiental. Lurralde, 16, 321-340.
Schroeder, P., Anggraeni, K., y Weber, U. (2018), The relevance of circular economy practices to the sustainable development goals. Journal of Industrial Ecology, 23(1), 77-95.
Turhan, N.S. (2020). Karl Pearson's Chi-Square Tests. Educational Research and Reviews, 16(9), 575-580.
Vílchez, J.E. (2009). La problemática ambiental en los medios. Propuesta de un protocolo de análisis para su uso como recurso didáctico. Enseñanza de las Ciencias, 27(3), 421-432. http://hdl.handle
.net/11162/23950
Visschers, V. H. M., Wickli, N., y Siegrist, M. (2016). Sorting out food waste behaviour: A survey on the motivators and barriers of self-reported amounts of food waste in households. Journal of Environmental Psychology, 45, 66-78. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2015.11.007
Wellington, J. (1991). Newspaper science, school science: friends or enemies? International Journal of Science Education, 13(4), 363-372. https://doi.org/10.1080/0950069910130401
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 Unai Ortega-Lasuen, José Ramón Díez, Patricia Esteve-Guirao, Isabel Banos-González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.