Learning Science and about Science in the Classroom with Science Fiction Cinema
Abstract
Cinema, and more specifically science fiction (or sci-fi), implies non-formal learning of science content and its social role. Some researchers have confirmed that sci-fi cinema introduces a biased vision of science, of scientific people, and of its role in the future, as well as scientific errors that promote alternative conceptions in students. To overcome these incorrect visions and some alternative ideas, activities based on pieces of sci-fi films are carried out to encourage dialogue, argumentation, and the participation of secondary school students. The results show that these activities help students improve their learning of the concepts addressed and what they make of science and scientific work.
Keywords
Science fiction, Informal learning, Science image, Cinema, Media competenceReferences
Abril, A. M. y Muela, F. J. (2015). Significados sobre genética transmitidos por el cine y la educación formal. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 29, 195-214. https://doi.org/10.7203/DCES.29.3908
Babaii, E. y Asadnia, F. (2021). «If a black hole is an oyster, then...»: The discoursal trends of popularization in science fiction movies. Public Understanding of Science, 30(7), 868-880. https://doi.org/10.1177/09636625211038117
Bacas, P., Martín, M., Pererea A., F. y Pizarro, A. (1997). Una propuesta didáctica para bachillerato: Física y ciencia ficción. Revista española de física, 11(4), 31-37.
BBC News Mundo (2010). Cuando Hollywood se burla de la ciencia. BBB.com. https://www.bbc
.com/mundo/ciencia_tecnologia/2010/09/100902_cine_hollywood_ciencia
Blanco, A. (2004). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(2), 70-86. http://hdl.handle.net/10498/16448
Carrascosa, J. (2006). El problema de las concepciones alternativas en la actualidad (parte III). Utilización didáctica de los errores que aparecen en cómics, prensa, novelas y libros de texto. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(1), 77-88. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3883
Casé, L. R., Neer, R. Lopetegui, S. y Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 11, 199-211. http://hdl
.handle.net/10915/14994
Couso, D., Jimenez-Liso, M. R., Refojo, C. y Sacristán, J. A. (Coords.) (2020). Enseñando Ciencia con Ciencia. Madrid. FECYT y Fundacion Lilly.
Efthimiou, C. J. y Llewellyn, R. A. (2007). Cinema, Fermi problems and general education. Physics Education (42), 253-262. https://doi.org/10.48550/arXiv.physics/0608058
Efthimiou, C. J. y Llewellyn, R. A. (2004). Physics in films: a new approach to teaching science. Cornell University Library. https://doi.org/10.48550/arXiv.physics/0404064
Elías, C. (2010). El cine como arma de destrucción masiva de la ciencia. Revista Iberoamericana de Física, 6(1), 2-3.
Fernández, I., Gil, D., Carrascosa, J. Cachapuz, A. y Praia, J., (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 477-488.
Gallego, A. P. (2007). Imagen popular de la ciencia transmitida por los comics. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 141-151. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3838
Green, J. L. (2019). Why scream about sound in space? The functions of audience discourse about unrealistic science in narrative fiction. Public Understanding of Science, 28(3), 305-319. https://doi.org/10.1177/0963662518808729
Guisasola, J. y Morentin, M. (2007). ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las Ciencias, 25(3), 439-452.
José, J. (2006). Científics a 24 fotogrames per segon. Mètode, 48, 77-82. https://metode.cat/revistes-metode/monografics/cientifics-a-24-fotogrames-per-segon.html
Kagan, S. (1994). Cooperative learning. Resources for Teachers. Kagan Cooperative Learning.
Kirby, D. A. (2003). Scientists on the Set: Science Consultants and the Communication of Science in Visual Fiction. Public Understanding of Science, 12(3), 261-278. https://doi.org/10.1177/0963662503123005
Koch, C., Saner, M., Schäfer, M. S., Herrmann-Giovanelli, I. y Metag, J. (2020). «Space means Science, unless it’s about Star Wars»: A qualitative assessment of science communication audience segments. Public Understanding of Science, 29(2), 157-175. https://doi.org/10.1177/0963662519881938
Kool, D., Azevedo, N. H. y Avraamidou, L. (2022). «The lonely heroine»: portrayal of women scientists in films. Educational Media International, 59(2), 150-171. https://doi.org/10.1080/09523987.2022.2101205
Locke, S. (2005). Fantastically reasonable: Ambivalence in the representation of science and technology in super-hero comics. Public Understanding of Science, 14(1), 25-46. https://doi.org/10.1177/0963662505048197
Martin, E. (2000). ¿Puede ayudar la teoría del cambio conceptual a los docentes? Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa, 26, 31-50. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7113
Mateos, J. (2004). La evolución... a escena. De cómo el grupo Prometeo enseña aspectos sobre la evolución y de los recursos que pueden emplearse para ello. Revista Eureka sobre Enseñanza y divulgación de las ciencias, 1(2), 122-135. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3963
MECD. (2022). Encuesta de hábitos y prácticas culturales en 2021-2022. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Septiembre de 2022. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:f2932131
-e501-4da6-b5f4-6387044916cf/encuesta-de-habitos-y-practicas-culturales-2021-2022.pdf
Ministerio de Cultura. (2022). Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril. BOE núm. 97, de 22 de abril de 1996. BOE-A-1996-8930. https://www.boe.es/buscar/pdf/1996/BOE-A
-1996-8930-consolidado.pdf
Ministerio de Cultura y Deporte. (2010). Resolución de 16 de febrero de 2010, del Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales. https://www.boe.es/eli/es/res/2010/02/16/(1)
Mitchell, M. y McKinnon, M. (2019). ‘Human’ or ‘objective’ faces of science? Gender stereotypes and the representation of scientists in the media. Public Understanding of Science, 28(2), 177-190. https://doi.org/10.1177/0963662518801257
Miralles-Martínez, P., Maquillón Sánchez, J., Hernández Pina, F. y García Correa, A. (2012). Dificultades de las prácticas docentes de innovación educativa y sugerencias para su desarrollo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 19-26. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217024398001
Moreno, M. (2003). Cine y ciencia. QUARK. Cultura científica, 28, 102-111. http://www.raco.cat/index.php/Quark/article/view/54999
Moreno, M. y José, J. (2009). Superhéroes y gravedad: el valor pedagógico de la ficción. Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, (60), 43-53.
Muela, F. J. y Abril, A. M. (2013). Genetics and Cinema: personal Misconceptions that Constitute Obstacles to Learning. International Journal of Science Education Part B, 4(3), 260-280. https://doi.org/10.1080/21548455.2013.817026
Oliva, J. M. y Acevedo, J. A. (2005). La enseñanza de las ciencias en primaria y secundaria hoy. Algunas propuestas de futuro. Revista Eureka sobre Enseñanza y divulgación de las Ciencias, 2(2), 241-250. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3923
Oliveira, I., Magalhães, R. y de Souza, A. C. (2021) Science fiction and science education: 1984 in classroom, International Journal of Science Education, 43(15), 2501-2515. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1972488
Osborne, J., Erduran, S. y Simon, S. (2004). Enhancing the Quality of Argumentation in School Science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. https://doi.org/10.1002/tea.20035
Palacios, S. L. (2011). Einsten vs Predator. Robinbook.
Petit, M. F. y Solbes, J. (2012). La ciencia ficción y la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las ciencias, 30(2), 69-86. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v30n2.494
Petit, M. F. y Solbes, J. (2015). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (I). Propuesta didáctica. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 311-327. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i2.06
Petit, M. F. y Solbes, J. (2016). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (II). Análisis de películas. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 176-191. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.13
Petit, M. F., Solbes, J. y Torres, N. (2021). El cine de ciencia ficción para desarrollar cuestiones sociocientíficas y el pensamiento crítico. Praxis & Saber, 12(29), e11550. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n29.2021.11550
Quirantes, A. (2011). Física de película: una herramienta docente para la enseñanza de Física universitaria usando fragmentos de películas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(3), 334-340. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2721
Reia-Baptista, V. (2012). Film literacy: Media appropriations with examples from the European film context [La alfabetización fílmica: apropiaciones mediáticas con ejemplos de cine europeo]. Comunicar, 39, 81-90. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-08
Rocard M. (Coord.) (2007). Science education Now: A renewed Pedagogy for the future of Europe. European Communities. https://www.eesc.europa.eu/en/documents/rocard-report-science-education-now-new-pedagogy-future-europe
Rodriguez-Moneo, M. (2009). Motivar para aprender en situaciones académicas. En A. C. Gonzalo Romero, La crisis de la escuela Educadora (pp. 207-242). Laertes.
Scaliter, J. (2011). La ciencia de los superhéroes. Robinbook.
Solbes, J., Fernández-Sánchez, J., Domínguez-Sales, M. C., Cantó, J. y Guisasola, J. (2018). Influencia de la formación y la investigación didáctica del profesorado de ciencias sobre su práctica docente. Enseñanza de las ciencias, 36(1), 25-44. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2355
Solbes, J., Monserrat, R. y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2475999
Unesco. (2011). Compendio mundial de la educación 2011: comparación de las estadísticas de educación en el mundo. Instituto de estadística de la Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000215161
Vázquez, A. y Manassero, M. A. (1995). Actitudes relacionadas con la ciencia: una revisión conceptual, Enseñanza de las ciencias, 13, 337-346. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4254
Weingart P., Muhl C. y Pansegrau P. (2003). Of Power Maniacs and Unethical Geniuses: Science and Scientists in Fiction Film. Public Understanding of Science, 12(3), 279-287. https://doi.org/10.1177/0963662503123006
Published
Downloads
Copyright (c) 2023 Mª Francisca Petit, Jordi Solbes Matarredona

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.