Epistemological Profiles on Scientific Problem Solving in Early Childhood Educators
Abstract
This article presents the results of an investigation carried out in Chile within the framework of a national project, whose purpose was to identify and characterize the epistemological notions of early childhood educators in initial training about the resolution of scientific school problems. With an intentional sample of 70 subjects, the application of a specially designed questionnaire and the professional mediation of teacher reflection workshops, it was possible to show that dogmatic and moderate rationalist representations about scientific problem solving coexist in the participants, which is evidenced in two clearly characterized epistemological profiles. Such epistemological representations refer to aspects of inestimable value for the professional development and scientific thinking of early childhood teachers.
Keywords
Scientific problem solving, Early childhood educators, Epistemological profiles, Initial trainingReferences
Alvestad, M. (2011). You Can Learn Something Every Day! Children Talk About Learning in Kindergarten-Traces of Learning Cultures. International Journal of Early Childhood, 43(3), 291-304. https://doi.org/10.1007/s13158-011-0046-6
Booth, E. (2003). Scientific thinking: Step by Step. Scholastic Early Childhood Today, 35-41.
Bosse, S., Jacobs, G. y Lynn, T. (2009). Science in the Air. Young Children, 10-15.
Cáceres, F., Granada, M. y Pomés, M. (2018). Inclusión y Juego en la Infancia Temprana. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 181-199. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100181
Chamizo, J. (2007). Las aportaciones de Toulmin a la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las ciencias, 25(1), 133-146. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3764
Coronel, M. y Curotto, M. (2008). La resolución de problemas como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Revista electrónica de enseñanza de las Ciencias, (2), 463-479.
Enciso, P., Katz, L., Kiefer, B. Z., Price-Dennis, D. y Wilson, M. (2010). The Importance of Early Childhood Education: The First Anniversary of NCTE’s ECE Assembly. Language Arts, 88(2), 91.
Eshach, H. (2003). Inquiry-events as a tool for changing science teaching efficacy belief of kindergarten and elementary school teachers. Journal of Science Education and Technology, 12(4), 495-501. https://doi.org/10.1023/B:JOST.0000006309.16842.c8
Falabella, A. y Rojas, M. T. (2008). Algunas tendencias curriculares en la formación de educadores de párvulos. Calidad En La Educación, 29(29), 160-191. https://doi.org/10.31619/caledu.n29.192
French, L. (2004). Science as the center of a coherent, integrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 138-149. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.004
Fukkink, R. y Lont, A. (2007). Does training matter? A meta-analysis and review of caregiver training studies. Early Childhood Research Quarterly, 22(3), 294-311. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.04.005
Furtado, L. (2010). Kindergarten Teachers’ Perceptions of an Inquiry-Based Science Teaching and Learning Professional Development Intervention. New Horizons in Education, 58(2), 104-120.
George, S. y Mallery, L. (2003). Alfa de Cronbach y consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Revista de estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 3(16), 3-9.
Giere, R. (1992). Introduction: Cognitive Models of Science BT - Cognitive Models of Science. Cognitive Models of Science (vol. XV). University of Minnesota Press.
Grande, I. y Abascal, E. (1989). Métodos multivariantes para la investigación comercial. Teoría, aplicaciones y programación BASIC. Barcelona: Ariel Economía.
Haim Eshach, H. y Fried, M. (2005). Should Science is taught in Early Childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), 315-316. https://doi.org/10.1007/s10956-005-7198-9
Hall, E. (2010). What Professional Development in Early Childhood Science Will Meet the Requirements of Practicing Teachers? http://ecrp.uiuc.edu/beyond/seed/hall.html
Hevia, R., Assaél, J., Cerda, M., Guzmán, I. y Peñafiel, S. (1990). Talleres de Educación Democrática (TED). Santiago: Chile: PIIE.
Izquierdo, M. (2007). Enseñar ciencias, una nueva ciencia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 125-138.
Izquierdo, M. y Aliberas, J. (2004). Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Barcelona: UAB.
Malvaez, O., Labarrere, A. y Quintanilla, M. (2018). ¿Cómo piensan la noción de desarrollo de los estudiantes, los profesores de ciencia en ejercicio de la Enseñanza Media obligatoria? Enseñanza de las Ciencias, 36.3, 23-40.
Marshall, N., Creps, C., Burstein, N., Roberts, J., Glantz, F. y Robeson, W. (2004). The Cost and Quality of Full-Day Year-Round Early Care and Education in Massachusetts: Infant and Toddler Classrooms. Wellesley Centers for Women, Search education research Massachussets, 9-32.
MINEDUC (2012). Estándares Orientadores para Carreras de Educación Parvularia. Estándares Pedagógicos y Disciplinarios. Santiago de Chile.
Orellana, C., Quintanilla, M. y Páez, R. (2018). Concepciones sobre enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Naturales de educadoras de párvulos en formación en Chile y sus relaciones con modelos de racionalidad científica. Ciência & Educação (Bauru), 24(4), 1029-1041. https://doi.org/10.1590/1516-731320180040014
Ortiz, G. y Cervantes, M. (2015). La formación científica en los primeros años de escolaridad. Panorama, 9(17), pp. 10-23. https://doi.org/10.15765/pnrm.v9i17.788
Quintanilla, M., Orellana, C. y Páez, R. (2020). Representaciones epistemológicas sobre competencias de pensamiento científico de educadoras de párvulos en formación. Enseñanza de las ciencias, 38(1), 0047-66. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2714
Quintanilla, M., Orellana, M. y Daza, S. (2011). La ciencia en las primeras edades como promotora de competencias de pensamiento científico. En La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades. Santiago: Editorial Bellaterra.
Sharma, A., Sen, S. y Gulati, R. (2008). Early childhood development policy and programming in India: Critical issues and directions for paradigm change. International Journal of Early Childhood, 40(2), 65-83. https://doi.org/10.1007/BF03165840
Toulmin, S. (1977). La comprensión humana. Madrid: Alianza Editorial.
Valdivia, E., Cuéllar. L. y Rodríguez, C. (2017). La naturaleza de la ciencia en la formación inicial de Educadoras de Párvulos Experiencia de un modelo de formación. En M. Quintanilla, Enseñanza de las Ciencias e Infancia (pp. 37-54). Santiago: Editorial Bellaterra.
Vasilachis, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires: Gedisa.
Whitebook, M., Gomby, D., Bellm, D., Sakai, L. y Kipnis, F. (2009). Effective Teacher Preparation in Early Care and Education: Toward a Comprehensive Research Agenda. Policy Report. Center for the Study of Child Care Employment. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED505298&site=ehost-live
Woodhead, M. (2005). Early childhood development: A question of rights. International Journal of Early Childhood, 37(3), 79-98. https://doi.org/10.1007/BF03168347
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2022 Mario Roberto Quintanilla-Gatica, Alberto Félix Labarrere-Sarduy, Carolina Andrea Orellana-Sepúlveda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.