How Do We Incorporate Complexity in Science and Environmental Education Activities?

Authors

Abstract

The dynamic nature of socio-environmental issues requires a complex view in the educational context. This article seeks to analyze its dimensions with the aim of identifying parameters that guide the educational actions of GRCòmplex, IRES and GrECC. The analysis was carried out based on the content analysis. Based on the results obtained, aspects of complexity that are shared by three groups were identified, as well as their singularities. The aspects of complexity that are shared by these groups are: a training in which anyone can act in the world and project their future considering some uncertainties involved; studies that address world phenomena and reality, taking controversies, previous ideas and cosmovisions into account; as well as studies referring to an epistemological approach, including school scientific concepts, which are related to social and environmental issues.

Keywords

Environmental education, Complexity, Education for sustainability

References

Aragón, L. y Rodríguez-Marín, F. (2019). ¿Qué percepciones iniciales tiene el profesorado en formación inicial sobre el uso en infantil de Huertos Ecodidácticos? En Actas VI Congreso Internacional de Docencia Universitaria. Vigo: CINDU.

Ávila, R. A., Costa, F. M. O., Carvalho, F. R., Ribeiro, T. C., Buratto, L., Strajaneli, L., Silva, J. R. S. y Watanabe, G. (2020). As ideias de pesquisadores, professores e graduandos sobre aspectos da complexidade. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 19(3), 497-519. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen19/REEC_19_3_1_ex1453_606.pdf

Bardin, L. (2016). Análise do Conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Beck, U. (2010). Sociedade de Risco. São Paulo: Editora 34.

Bonil, J., Calafell, G., Fonolleda, M., Querol, M. y Viciana, S. (2009). Is water always in balance? A work activity for the education of the sustainable consumption from creaticity and body expression. The Consumer Citizenship Network. Sixth annual conference the technical University of Berlin, 40-46.

Bonil, J., Junyent, M. y Pujol, R. M. (2010). Educación para la Sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 7(extra), 198-215. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2644

Calafell, G. (2005). El Consum Sostenible: Un repte per a l’Escola i per a la ciutadania. Xarxa Educación del Consumidor, 6(28).

Calafell, G. y Banqué, N. (2017). Caracterización de las concepciones de complejidad de un grupo de investigadores de la educación ambiental. Enseñanza de Las Ciencias, 35.1, 53-69. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1909

Calafell, G. y Junyent, M. (2017). La idea vector y sus esferas: una propuesta formativa para la ambientalización curricular desde la complejidad. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 189-216. https://doi.org/10.14201/teoredu291189216

Carvalho, F. R. y Watanabe, G. (2019). A construção do conhecimento científico escolar: hipóteses de transição identificadas a partir das ideias dos(as) alunos(as). Educação em Revista, 35, e180873. https://doi.org/10.1590/0102-4698180873

Cubero, R. P. (2005). Perspectivas constructivistas: la intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Graó.

Delord, G. C. y Porlán, R. A. (2018). Del discurso tradicional al modelo innovador en enseñanza de las ciencias: obstáculos para el cambio. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 35, pp. 77-90. ISSNe: 2255-3835.

Díaz, J. E. G. y Watanabe, G. (2019). Menos pode ser mais: do decrescimento e descomplexificação à complexidade. Linhas Críticas, 25. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19699

Freire, P. (1968). Pedagogia do Oprimido. Río de Janeiro: Paz e Terra.

García, J. E. (2004). Educación ambiental, constructivismo y complejidad. España: Díada Editora S. L.

García, J. E. (2021). Educación ambiental y Complejidad. Sociedade Brasileira de Física. Simposio Nacional de Ensino de Física. https://www.youtube.com/watch?v=g1xUqX-VqxY&t=1150s

Morin, E. (2007). Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina.

Morin, E. (2020). Cambiemos de vía. Lecciones de la pandemia. Paidós.

Murphy, M. P. y O’Neill, L. A. J. (2002). O que é a vida? 50 anos depois. São Paulo: Editora UNESP.

Prigogine, I. (1996). O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Editora da UNESP.

Prigogine, I. y Stengers, I. (1992). Entre o tempo e a eternidade. São Paulo: Companhia das letras.

Rodríguez-Marín, F., Fernández-Arroyo, J., García, J. (2014). Las hipótesis de transición como herramienta didáctica para la educación ambiental. Revista Enseñanza de Las Ciencias, 32(3), 300-318. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287574

Rodríguez-Marín, F., Fernández-Arroyo, Puig, M. y García, J. E. (2017). Los Huertos Escolares Ecológicos: un camino decrecentista hacia un mundo más justo. Enseñanza de las Ciencias, n.º extraordinario, 805-810.

Santos, C. S., Carvalho, F. R., Freitas, D. y Watanabe, G. (2021) Um percurso temático complexificado sobre horta: as contribuições das hipóteses de transição. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(2), 2101. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/7115

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.

Watanabe, G. (2021). As contribuições dos aspectos da complexidade para um ensino de física mais crítico. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43(Suppl. 1), e20200416. https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2020-0416

Watanabe, G. y Kawamura, M. R. D. (2020). Contribuições das produções sobre a complexidade: aportes para a educação científica escolar. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 37(2), 428-454. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p428

Watanabe, G. y Rodríguez-Marín, F. (2018). Aspectos da complexidade nas questões socioambientais: as abordagens no Brasil e na Espanha. Ciência & Educação, 24(3), 543-562. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180030002

Published

2022-06-02

How to Cite

Watanabe, G., Calafell Subirà, G., & Rodríguez Marín, F. (2022). How Do We Incorporate Complexity in Science and Environmental Education Activities?. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 40(2), 109–124. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3504

Downloads

Download data is not yet available.