Pre-service science teacher education: possible contributions and tensions on modeling
Abstract
The aim of this research is to find out the perceptions of future teachers about modeling as a teaching methodology in two different educational contexts, after participating as students in a training course based on it. We also aim to identify didactical tensions that emerge from their visions about modeling-based teaching. Using a semi-open questionnaire, we analyzed the opinion of 70 future primary school teachers (in Catalonia) and 22 future secondary school teachers (in Chile) about their own experience. Results show that both groups value modeling as a useful practice for learning science, although they also highlight other aspects that are not specific for modeling with certain differences between the two groups, which are discussed. Finally, we identify four tensions regarding the teaching of science to consider when planning initial teacher education courses within the modeling-based instruction framework.
Keywords
Pre-service teacher education, Modeling, Perceptions, Scientific PracticesReferences
Acher, A., Arcà, M. y Sanmartí, N. (2007). Modelling as a Teacher Learning Process for Understanding Materials: A Case Study in Primary Education. Science Education, 91(1), 398-418. https://doi.org/10.1002/sce.20196
Adúriz-Bravo, A. (2012). A «Semantic» View of Scientific Models for Science Education. Science & Education, 22(7), 1593-1611. https://doi.org/10.1007/s11191-011-9431-7
Appleton, K. (2005). Elementary science teacher education: International perspectives. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Cofré, H., Camacho, J., Galaz, A., Jiménez, J., Santibáñez, D. y Vergara, C. (2010). La educación científica en Chile: debilidades de la enseñanza y futuros desafíos de la educación de profesores de ciencia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 36(2), 279-293.
Couso, D. (2015). La clau de tot plegat: la importància de «què» ensenyar a l’aula de ciències. Ciències: Revista Del Professorat de Ciències de Primària I Secundària, 0(29), 29-36. https://doi.org/10.5565/rev/ciencies.56
Couso, D. (2020). Aprender ciencia escolar implica construir modelos cada vez más sofisticados de los fenómenos del mundo. En D. Couso, M. R. Jiménez-Liso, C. Refojo, J. A. Sacristán (Coords.), Enseñando Ciencia con Ciencia. FECYT & Fundación Lilly. Madrid: Penguin Random House.
Couso, D. y Garrido, A. (2017). Models and modelling in elementary school pre-service teacher education: Why we need both. En K. Hahl, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto, J. Lavonen (Eds.), Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research (pp. 263-280). Suiza: Springer.
Davis, K. S. (2003). «Change is hard»: What science teachers are telling us about reform and teacher learning of innovative practices. Science Education, 87(1), 3-30. https://doi.org/10.1002/sce.10037
Duschl, R. A. y Grandy, R. E. (2008). Teaching Scientific Inquiry: Recommendations for Research and Implementation. Rotterdam, Países Bajos: Sense Publishers.
Garrido Espeja, A. (2016). Modelització i models en la formació inicial de mestres de primària des de la perspectiva de la pràctica científica. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2016/hdl_10803_399837/age1de1.pdf
Gilbert, J. K. y Justi, R. (2016). Models of modelling. En Modelling-based teaching in science education (pp. 17-40). Cham: Springer.
Halloun, I. (2016). Mediated Modeling in Science Education. Science & Education, 16(6-7), 1-32. https://doi.org/10.1007/s11191-006-9004-3
Izquierdo, M. (2005). Hacia una Teoría de los Contenidos Escolares. Enseñanza de las Ciencias, 23(1), 111-122.
Izquierdo, M. (2007). Enseñar ciencias, una nueva ciencia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 125-138.
Izquierdo, M., Sanmartí, N. y Espinet, M. (1999). Fundamentación y diseño de las prácticas escolares de ciencias experimentales. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 45-59.
Jiménez-Aleixandre, M. P. (2010). 10 ideas clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelona: GRAO.
Jiménez-Liso, M. R. (2020). Aprender ciencia escolar implica aprender a buscar pruebas para construir conocimiento (indagación). En D. Couso, M. R. Jiménez-Liso, C. Refojo, J. A. Sacristán (Coords.), Enseñando Ciencia con Ciencia. FECYT & Fundación Lilly. Madrid: Penguin Random House.
Jiménez-Liso, M. R., Martínez-Chico, M., Avraamidou, L. y Lucio-Villegas, R. (2019). Scientific practices in teacher education: the interplay of sense, sensors, and emotions. Research in Science & Technological Education, 39, 1-24. https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1647158
Jiménez-Tenorio, N., Aragón-Nuñez, L., Blanco-López, A. y Oliva, J. M. (2016). Comprensión acerca de la naturaleza de los modelos por parte de profesorado de ciencias de secundaria en formación inicial. Campo Abierto, 35(1), 121-132.
Kapon, S., Laherto, A. y Levrini, O. (2018). Disciplinary authenticity and personal relevance in school science. Science Education, 102(5), 1077-1106. https://doi.org/10.1002/sce.21458
Lehrer, R. y Schauble, L. (2012). Seeding evolutionary thinking by engaging children in modeling its foundations. Science Education, 96(4), 701-724. https://doi.org/10.1002/sce.20475
Louca, L. T., Zacharia, Z. C. y Constantinou, C. P. (2011). In Quest of productive modeling-based learning discourse in elementary school science. Journal of Research in Science Teaching, 48(8), 919-951.
Márquez, C. y Artés, M. (2016). Propuesta de análisis de representaciones sobre el modelo cambio geológico del alumnado del grado de educación primaria. Enseñanza de Las Ciencias de La Tierra, 24(2), 169-181.
Martínez-Chico, M., Jiménez-liso, M. R. y López-Gay, R. (2014). La indagación en las propuestas de formación inicial de maestros: análisis de entrevistas a los formadores de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 591-608. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1376
Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An Expanded Sourcebook (2.ª ed.). Thousand Oaks: Sage.
Ogborn, J. (2012). Curriculum Development in Physics: Not Quite So Fast! Scientia in Educatione, 3(2), 3-15.
Oh, P. S. y Oh, S. J. (2011). What teachers of science need to know about models: An overview. International Journal of Science Education, 33(8), 1109-1130. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.502191
Oliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias didácticas, 37(2), 5-24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2648
Osborne, J. (2014). Teaching Scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177-196. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1
Pérez-Torres M., Couso D. y Márquez C. (2021) ¿Cómo diseñar un buen proyecto STEM? Identificación de tensiones en la co-construcción de una rúbrica para su mejora. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1301. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1301
Sandín, M. (2003). Qualitative research in education. Barcelona, España: McGraw Hill.
Schwarz, C. V. y Gwekwerere, Y. N. (2007). Using a Guided Inquiry and Modeling Instructional Framework (EIMA) to Support Preservice K-8 Science Teaching. Science Education, 91(1), 158-186. https://doi.org/10.1002/sce.20177
Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. a., Kenyon, L., Achér, A., Fortus, D., … Krajcik, J. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632-654. https://doi.org/10.1002/tea.20311
Soto, M. (2019). Influencia de una propuesta formativa centrada en la modelización en la evolución del modelo científico escolar de energía en futuros docentes de física y matemática. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2019/hdl_10803_667161/mbsa1de1.pdf
Soto, M., Couso, D., López, V. y Hernández, M. I. (2017). Promoviendo la apropiación del modelo de energía en estudiantes de 4o de ESO a través del diseño didáctico. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), 90-106. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2003
Tena, E., Garrido, A. y López, N. (2018). ¿Cómo migran los pájaros? El uso de una noticia para la construcción de conocimientos científicos y matemáticos conectados en Primaria. UNO (Especial).
Windschitl, M., Thompson, J. y Braaten, M. (2008). How Novice Science Teachers Appropriate Epistemic Discourses Around Model-Based Inquiry for Use in Classrooms. Cognition and Instruction, 26(3), 310-378. https://doi.org/10.1080/07370000802177193
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Anna Garrido Espeja, Macarena Belén Soto Alvarado, Digna Couso Lagarón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.