Tratados, Apuntes, and Explicaciones: three chemistry textbooks competing in the 1920s
Abstract
This work compares two books published by chemistry students with the treatise published by the professor of the subject. All three works were based on the lessons taught in the classroom and were aimed at students of chemical analysis taking the doctoral program in medicine at the University of Madrid in the 1920s. Their authors tried to captivate an audience with diverse interests, in collaboration with publishers and booksellers. Thus, the notebooks and explanations studied in this paper show how both students developed an active and creative scientific work and provide relevant details on the construction of knowledge in the academic sphere.
Keywords
Notebooks and textbooks, Students, Chemical analysis, History, SpainReferences
Alba Maderuelo, P. (2015). Los libros de divulgación de la naturaleza en España, de 1900 a 1936. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
Arce Sánchez, M., Conejo Garrote, L. y Ortega del Rincón, T. (2016). ¿Cómo son los apuntes de matemáticas de un estudiante? Influencia de los elementos matemáticos y sus relaciones. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 149-172. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1706
Arroyo, J. B. (192?a). Apuntes de análisis químico: con arreglo a las explicaciones dadas en cátedra por el Dr. Casares. Madrid: Librería Médica R. Chena y Cía.
Arroyo, J. B. (192?b). Apuntes de parasitología: con arreglo a las explicaciones dadas en cátedra por el profesor D. Gustavo Pittaluga. Madrid: Librería Médica R. Chena y Cía.
Arroyo, J. B. (1929). Apuntes de hidrología médica con arreglo al programa y explicaciones del Dr. H. Rodríguez Pinilla. Madrid: Librería Médica R. Chena y Cía.
Bensaude-Vincent, B. (2000). From teaching to writing: lecture notes and textbooks at the French École Polytechnique. En A. Lundgren, B. Bensaude-Vincent (Eds.), Communicating chemistry. Textbooks and their audiences, 1789-1939 (pp. 273-294). Canton: Science History Publications.
Bertomeu-Sánchez, J. R., García-Belmar, A. y Bensaude-Vincent, B. (2002). Looking for an order of things: Textbooks and chemical classifications in Nineteenth Century France. Ambix, 49(3), 227-250. https://doi.org/10.1179/amb.2002.49.3.227
Bensaude-Vincent, B., García Belmar, A. y Bertomeu Sánchez, J. R. (2003). L’émergence d’une science des manuels. Les livres de chimie en France 1789-1852. París: Editions des
Archives Contemporaines.
Bertomeu-Sánchez, J. R. y García-Belmar, A. (2004). Les cahiers d’élèves sources pour une histoire des contenus et des pratiques de l’enseignement de la chimie. http://rhe.ish-lyon.cnrs.fr/?q=coursmag_ressdoc (consulta: 01/09/2020).
Biagioli, M. y Galison, P. (Eds.) (2003). Scientific Authorship. Credit and Intellectual Property in Science. Nueva York: Taylor & Francis Books.
Bonilla Mirat, S. (1880). Tratado elemental de química general y descriptiva. Valladolid: Imprenta de Hijos de Rodríguez.
Botrel, J. F. (2004). El precio del libro (España, siglos xix-xx). En P. M. Cátedra García, M. I. de Páiz Hernández, M. L. López-Vidriero Abello (Coords.), La memoria de los libros: estudios sobre la historia del escrito y de la lectura en Europa y América, vol. 2 (pp. 511-527). Madrid: Instituto de Historia del Libro y de la Lectura.
Bruter, A. (2008). Le cours magistral comme objet d’histoire. Histoire de l’éducation, 120, 5-32. https://doi.org/10.4000/histoire-education.1829
Catálogo (1932). ... general de la librería española e hispanoamericana, años 1901-1930, v.1. Madrid: Instituto Nacional del libro español.
Casares Gil, J. (1905). Análisis químico: (tratado elemental). Barcelona: Manuel Soler.
Casares Gil, J. (1911). Tratado de análisis químico: tomo I Análisis Cualitativo mineral. Madrid: Imp. Viuda e Hijos de Tello.
Casares Gil, J. (1948). Tratado de análisis químico: tomo 1 Análisis cualitativo mineral, 5 ed. continuada por Román Casares López. Madrid: Estades.
Corral García, J. M. (1961). Intervención del Dr. Corral. Anales de la Real Academia Nacional de Medicina, 78(2), 192-196.
Darnton, R. (2007). «What is the history of books?» revisited. Modern Intellectual History, 4(3), 495-508. https://doi.org/10.1017/S1479244307001370
Esteban Cepero, J. (1923). Explicaciones razonadas de análisis químico adaptadas al programa del doctorado de medicina, 2ed. Madrid: Fidel Giménez.
Esteban Cepero, J. (1924). Apuntes de historia de la medicina: arreglados al programa de la asignatura. Madrid: Imprenta de Mario Anguiano.
Esteban Cepero, J. (1925a). Apuntes de hidrología médica: arreglados al programa de la asignatura. Madrid: Imprenta de Mario Anguiano.
Esteban Cepero, J. (1925b) Apuntes de antropología: arreglados al programa de la signatura. Madrid: Imprenta de Mario Anguiano.
Esteben Cepero, J. (1925c). Lecciones elementales de hematología general y de parasitología microscópica con un apéndice sobre algunos gusanos: con especial aplicación al grado de Doctor en Medicina. Madrid: Imprenta de Mario Anguiano.
García-Belmar. A. y Bertomeu-Sánchez, J. R. (2010). Palabras de química. Oralidad y escritura en la enseñanza de una ciencia experimental. Cultura Escrita & Sociedad, 10, 107-148.
García-Belmar, A. y Bertomeu-Sánchez, J. R. (2015). Learning by writing. Chemistry student notebooks and lecture demonstrations in early 19th century France. Archives Internationales d’Histoire des Sciences, 65(175), 599-615. http://dx.doi.org/10.1484/J.ARIHS.5.112779
García-Martínez, A. y Izquierdo Aymerich, M. (2014). Contribución de la Historia de las Ciencias al desarrollo profesional de docentes universitarios. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 265-281 http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.758
Lundgren, A. y Bensaude-Vincent, B. (Eds.). (2001). Communicating Chemistry: Textbooks and their Audiences. Canton: Science History Pub.
Martínez, P. P. (1994). Escritores y editores en la Restauración canovista (1875-1923). Madrid: Ediciones de la Torre.
Muñoz Bello, R. (2009). Autores y traductores de libros de texto de química en España, 1788-1845. Actes d’Història de la ciència i de la técnica, 2(1), 411-418.
Muñoz Bello, R. (2015). Los manuales de química en España (1788-1845). Protagonistas, terminología, clasificaciones y orden pedagógico. Valencia: Universitat de València. http://hdl.handle.net/10550/49211
Muñoz Bello, R. (2018). La notación química: El lenguaje algebraico de Berzelius en España. En C. Garriga Escribano, M. L. Pascual, M. Betulia Pedraz (Eds.). Lengua de la ciencia y lenguajes de especialidad (pp. 261-278). Coruña: Universidade da Coruña.
Murua, A. (1906). Un curso de química orgánica experimental del Profesor Adolfo V. Baeyer dado en el Universidad de Munich durante el Semestre de verano de 1905. (Notas é impresiones recojidas durante el mismo). Barcelona: Imprenta de Francisco Badia.
Nieto-Galan, A. (2011). Los públicos de la ciencia: Expertos y profanos a través de la historia. Madrid: Marcial Pons.
Olesko, K. M. (2014). Science Education in the Historical Study of the Sciences. En M. R. Matthews (Ed.), International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (pp. 1965-1990). Ámsterdam: Springer Verlag.
Palló, G. (2000). Roles and goals of chemical textbooks on the periphery. En A. Lundgren, B. Bensaude-Vincent (Eds.), Communicating chemistry. Textbooks and their audiences, 1789-1939 (pp. 367-396). Canton: Science History Publications.
Pardo Tomás, J. (2010). Ciencia, historia y escritura, Cultura Escrita & Sociedad, 10, 7-16. http://hdl
.handle.net/10261/28863
Rudolph, J. (2019). How We Teach Science: What’s Changed, and Why It Matters. Cambridge: Massachusetts: Harvard Univ. Press.
Simões, A. Carneiro, A. y Diogo, M. P. (Eds.) (2003). Travels of Learning. A Step Towards a Geography of Science in Europe. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Simon, J. (2009). The Production, Distribution and Use of Ganot’s Textbooks (tesis doctoral). Leeds: University of Leeds.
Simon J. (2011). Communicating Physics: The Production, Circulation and Appropriation of Ganot’s Textbooks in France and England (1851-1887). Londres: Pickering and Chatto.
Suay-Matallana, I. (2014a). Análisis químico y expertos en la España contemporánea: Antonio Casares Rodríguez (1812-1888) y José Casares Gil (1866-1961). Ann Arbor: ProQuest UMI Dissertations Publishing.
Suay-Matallana, I. (2014b). La colaboración científica y los espacios de la química: un estudio de caso español en la primera mitad del siglo xx. Revista Española de documentación científica, 37(4), 1-11. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1163
Tomic, S. (2005). Transmettre le savoir-faire: les cours d’analyse chimique au 19e siècle, Le cours magistral: modalités et usages (xvie-xxe siècles). http://rhe.ish-lyon.cnrs.fr/?q=coursmag_ressdoc (consulta: 01/09/2020).
Published
Downloads
Copyright (c) 2021 Ignacio Suay-Matallana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.