Analysis of the resolution of a kinematics problem using the hybrid conceptual map

Authors

Abstract

The hybrid conceptual map is interpreted from an adaptation to school physics of some elements of the ontosemiotic approach. Interpretation allows to analyze the physical-mathematical activity involved in solving a physical problem. Through a descriptive case study, the interpretation made it possible to study the practices of solving a parabolic motion problem carried out by a teacher and two of her university physics students. The interpretation allows to graphically analyze the organization and connection of the physical-mathematical objects, to notice some processes involved in the resolution of the problem and to describe in a more adequate way the blind operativism when interpreting the representation of the physical-mathematical objects from two perspectives, cognitive/epistemic and ostensive/non-ostensive, rather than interpreting it as internal/external.

Keywords

Graphic tool, Hybrid conceptual map, Problem solving, Parabolic motion, School physics

References

Aguilar, T. M. F. (2004). El Mapa Conceptual: Un texto a interpretar. En A. J. Cañas, J. D. Novak y F. M. Gonzáles (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology (pp. 31-38). Pamplona, España: Dirección de Publicaciones de la Universidad Pública de Navarra.

Alomá, C. E. y Malaver, M. (2007). Los conceptos de calor, trabajo, energía y teorema de Carnot en textos universitarios de termodinámica. Educere, 11(38), 477-488.

Bencomo, D., Godino, J. D. y Wilhelmi, M. R. (2004). Elaboración de redes ontosemióticas de configuraciones didácticas con Atlas/TI. En A. J. Cañas, J. D. Novak y F. M. González (Eds.), Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping (pp. 71-74). Pamplona, España: Dirección de Publicaciones de la Universidad Pública de Navarra.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism, perspective and method. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, Inc.

Buteler, L., Gangoso, Z., Brincones, C. I. y González, M. M. (2001). La resolución de problemas en física y su representación: Un estudio en la escuela media. Enseñanza de las Ciencias, 19(2), 285-295.

Concari, S. B. y Giorgi, S. M. (2000). Los problemas resueltos en textos universitarios de física. Enseñanza de las Ciencias, 18(3), 381-390.

D’Amore, B. y Godino, D. J. (2007). El enfoque ontosemiótico como un desarrollo de la teoría antropológica en didáctica de la matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10(2), 191-218.

Escudero, C. y Moreira, M. A. (1999). La V epistemológica aplicada a algunos enfoques en resolución de problemas. Enseñanza de las Ciencias, 17(1), 61-68.

Font, M. V. y Contreras, Á. (2008). The problem of the particular and its relation to the general in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 69(1), 33-52. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9123-7

Font, M. V., Godino, D. J. y D’Amore, B. (2007). An onto-semiotic approach to representations in mathematics education. For the Learning of Mathematics, 27(2), 2-14.

Gil, J., Solano, F., Tobaja, L. M. y Monfort, P. (2013). Propuesta de una herramienta didáctica basada en la V de Gowin para la resolución de problemas de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 35(2), 2402-2414. http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000200017

Godino, D. J. (2003). Teoría de las funciones semióticas, Un enfoque ontológico-semiótico de la cognición e instrucción matemática (documento no publicado). Obtenido de https://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/monografiatfs.pdf

Godino, D. J., Batanero, C. y Font, M. V. (2007). The ontosemiotic approach to research in mathematics education. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1

Guisasola, J., Ceberio, M. y Zubimendi, J. L. (2003). El papel científico de las hipótesis y los razonamientos de los estudiantes universitarios en resolución de problemas de física. Investigações em Ensino de Ciências, 8(3), 211-229.

Herrero, M. A. (2012). Instrumentalismo y realismo en la física de James C. Maxwell. Naturaleza y Libertad. Revista de Estudios Interdisciplinarios, 1(1), 77-138.

Hinojosa, J. y Sanmartí, N. (2016). Promoviendo la autorregulación en la resolución de problemas de física. Ciência & Educação, 22(1), 7-22. https://doi.org/10.1590/1516-731320160010002

Montealegre, R. (2004). La comprensión del texto: sentido y significado. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(2), 243-255.

Moreno, M. N., Aguilar, T. M. F., Angulo, V. R. G. y Ramírez, M. J. C. (2019). Análisis de la resolución de problemas de hidrostática en el bachillerato. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 18(1), 274-296.

Moreno, M. N., Angulo, V. R. G., Reducindo, R. I. y Aguilar, P. R. M. (2018). Enseñanza de la física mediante fislets que incorporan mapas conceptuales híbridos. Apertura, 10(2), 20-35. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v10n2.1335

Moreno, M. N., Font, M. V. y Angulo, V. R. G. (2018). Un estudio sobre la comprensión de las nociones físicas de la mecánica newtoniana: el caso del centro de masa. Revista de Enseñanza de la Física, 30(2), 7-22.

Moreno, M. N., Torres, M. R. de G. y Zúñiga, M. S. C. (2019). Enseñanza de Ecuaciones Diferenciales Ordinarias de primer grado mediante Mapas Conceptuales Híbridos. Investigación e Innovación en Matemática Educativa, 4(1), 2-17.

Moreno, M. N., Zúñiga, M. S. C. y Tovar, R. D. A. (2018). Una herramienta gráfica para la resolución de problemas de cinemática. Latin-American Journal of Physics Education, 12(4). Revista electrónica sin paginación.

Serway, A. y Jewett, W. (2008). Física para Ciencias e Ingeniería. México: Cengage Learning Editores S. A. de C. V.

Published

2021-08-02

Downloads

Download data is not yet available.