Ethnological Museums as Citizens’ Educational Instruments for Sustainability

Authors

Abstract

This research is focused on studying the role that ethnological museums could play on the citizens’ scientific education for sustainability, since these museums are intended to show essential aspects of the life of human groups and the relationships established among them and their environment. They offer, therefore, an ideal opportunity to approach the local problems which affect a particular human group, as well as the global problems that humanity must face as a whole. For this purpose, the extent to which the contents of the ethnological museums incorporate socioenvironmental problems has been analysed. In the light of this analysis, a virtual museum has been designed, intended to contribute to citizen education for the sustainability transition, evaluating the results obtained by using this museum with both future teachers in training and students of secondary education.

Keywords

Planetary emergency, Sustainability transition, Scientific education for sustainability, Informal scientific education, Museums

References

Aznar, P., Martínez, M. P., Palacios, B., Piñero, A. y Ull, A. (2011). Introducing sustainability into university curricula: an indicator and baseline survey of the view of university teachers at the University of Valencia. Environmental Education Research, 17(2), 145-166.

https://doi.org/10.1080/13504622.2010.502590

Aznar, P., Ull, M. A., Martínez-Agut, M. P. y Piñero, A. (2017). Evaluar para transformar: evaluación de la docencia universitaria bajo el prisma de Sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 5-27.

http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2112

Bybee, R. (1991). Planet Earth in Crisis: How Should Science Educators Respond? The American Biology Teacher, 53(3), 146-153. https://doi.org/10.2307/4449248

Calero, M., Vilches, A. y Gil, D. (2013). Necesidad de la Transición a la Sostenibilidad: papel de los medios de comunicación en la formación ciudadana. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 27, 235-254. https://doi.org/10.7203/dces.27.2622

Cebrián, G. y Junyent, M. (2014). Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exploratorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 29-49. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.877

Collins, D. E., Genet R. M. y Christian, D. G. (2013). Crear una nueva narrativa para promover la Sostenibilidad. En Worldwatch Institute, The State of the World 2013: Is Sustainability Still Possible? Nueva York: W. W. Norton.

Comisión Mundial del Medio Ambiente y del Desarrollo (1988). Nuestro Futuro Común. Madrid: Alianza.

Diamond, J. (2006). Colapso. Barcelona: Debate.

Fraser, B. J., Tobin, K. y McRobbie, C. J. (2012). Second International Handbook of Science Education. Dordrecht: Springer.

Gil-Pérez, D., Vilches, A., Edwards, M., Praia, J., Marques, L. y Oliveira T. (2003). A proposal to enrich teachers’ perception of the state of the world. First results. Environmental Education Research, 9(1), 67-90. https://doi.org/10.1080/13504620303465

González, M., Gil-Pérez, D. y Vilches A. (2002). Los museos de Ciencias como instrumentos de reflexión sobre los problemas del planeta. Tecne, Episteme y Didaxis (TED), 12, 98-112. https://doi.org/10.17227/ted.num12-5968

Griffin, J. (2007). Students, teachers and museums: Toward an intertwined learning circle. En J. H. Falk, L. D. Dierking, y S. Foutz (Eds.), In principle, in practice: Museums as learning institutions (pp. 31-42). Lanham, MD: Altamira Press.

Hodson, D. (2003). Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645-670. https://doi.org/10.1080/09500690305021

Junyent, M. y Geli de Ciurana, A. M. (2010). Education for sustainability in university studies: a model for reorienting the curriculum. British Educational Research Journal, 36(6), 763-782.

https://doi.org/10.1080/01411920802041343

Klein, N. (2015). Esto lo cambia todo. El capitalismo contra el clima. Barcelona: Paidós.

Komiyama, H. y Takeuchi, K. (2006). Sustainability science: building a new discipline. Sustainability Science, 1(1), 1-6. http://dx.doi.org/10.1007/s11625-006-0007-4

Moore, J. y Rees W. E. (2013). Un solo planeta para seguir viviendo. En Worldwatch Institute, The State of the World 2013: Is Sustainability Still Possible? Nueva York: W. W. Norton.

Naciones Unidas (1992). Conference on Environment and Development, Agenda 21 Rio Declaration, Forest Principles. París: Unesco.

Novo, M. (2006). El desarrollo sostenible. Su dimensión ambiental y educativa. Madrid: Unesco-Pearson.

Prieto, T. y España, E. (2010). Educar para la Sostenibilidad. Un problema del que podemos hacernos cargo. En E. España y T. Prieto, Educar para la Sostenibilidad: el contexto de los problemas socio-científicos, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7 Extr, 216-229. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.06

Redondo, L. (2015). Los museos etnológicos como instrumentos de formación ciudadana para hacer frente a los problemas que la humanidad tiene planteados. Tesis Doctoral. Universitat de València: Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals. Obtenido de http://roderic.uv.es/handle/10550/51740

Redondo, L., Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2008). Los museos etnológicos como instrumentos de formación ciudadana para la sostenibilidad. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 22, 67-84. https://doi.org/10.7203/dces.2414

Rennie, L. J., Feher, E., Dierking, L. D. y Falk, J. H. (2003). Toward an agenda for advancing research on science learning in out-of-school settings, Journal of Research in Science Teaching, 40, 112-120. https://doi.org/10.1002/tea.10067

Sancho, J., Vilches, A. y Gil Pérez, D. (2010). Los documentales científicos como instrumentos de educación para la Sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de la Ciencia, 7(3), 667-681. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.i3.06

Tal, T. (2012). Out-of-School: Learning Experiences, Teaching and Students’ Learning. En B. J. Fraser, K. Tobin y C. J. McRobbie, Second International Handbook of Science Education (pp. 1109-1122). Dordrecht: Springer.

Tilbury, D. (2011). Assessing ESD Experiences during the DESD: An Expert Review on Processes and Learning for ESD. París: UNESCO.

Ull, M. A., Piñero, A., Martínez-Agut, M. P. y Aznar, P. (2014). Preconcepciones y actitudes del profesorado de Magisterio ante la incorporación en su docencia de competencias para la Sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias, 32(2), 91-112. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.904

Unesco (2015). Education 2030. Incheon Declaration and Framework for action for implementation of SDG 4. París: Unesco.

Unesco (2017). Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives. París: UNESCO.

Vilches, A. y Gil Pérez, D. (2015). Ciencia de la Sostenibilidad: ¿Una nueva disciplina o un nuevo enfoque para todas las disciplinas? Revista Iberoamericana de Educación (RIE), 69(1), 39-60. https://doi.org/10.35362/rie691152

Vilches, A., Macías, O. y Gil Pérez D. (2014). La transición a la sostenibilidad: un desafío urgente para la ciencia, la educación y la acción ciudadana. Temas clave de reflexión y acción. Madrid: OEI.

Vilches, A., Segarra, A., Redondo, L., López Alcantud, J., Gil Pérez, D., Ferreira Gauchía, C. y Calero M. (2007). Respuesta educativa a la situación de emergencia planetaria: necesidad de planteamientos y acciones globales. Investigación en la Escuela, 63, pp. 5-16.

Worldwatch Institute (1984-2018). The State of the World. Nueva York: W.W. Norton. Versión en castellano: La situación del mundo. Barcelona: Icaria.

Author Biographies

Laura Redondo Castillo, Universitat de València

Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

Amparo Vilches Pena, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales Facultad de Magisterio Universitat de València

Catedrática del Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales de la Universitat de València.

Líneas de investigación actuales centradas en la Educación para la Sostenibilidad y la Ciencia de la Sostenibilidad, además de las que viene llevando a cabo desde hace años en el campo de las interacciones CTSA y los aspectos axiológicos en la Educación en Ciencias.

Daniel Gil-Pérez, Universitat de València

Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

Published

2021-03-03

How to Cite

Redondo Castillo, L., Vilches Pena, A., & Gil-Pérez, D. (2021). Ethnological Museums as Citizens’ Educational Instruments for Sustainability. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 39(1), 117–135. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2953

Downloads

Download data is not yet available.