Difficulties in the construction of natural numbers including zero with 6-8 year-old students

Authors

  • María Leticia Rodríguez González Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional
  • Eugenio Filloy Yagüe Investigador Emérito Cinvestav Categoría en el SNI: Nivel III Catedrático Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.
  • Bernardo Gómez Alfonso Universidad de Valencia. Facultad del Magisterio. Departamento Didáctica de la Matemática

Abstract

The aim of this paper is to identify the learning difficulties that children from 1st to 3rd grade of primary education have in the construction of natural numbers. Such difficulties do not come from teaching, but from mathematics themselves; in order to observe these difficulties, it is necessary to reduce the problem to the basics. Through Local Theoretical Models, as a theoretical and methodological framework, a Teaching Model has been designed by translating the formal component (J. Von Neumann Model) into a sequence of activities, with the use of manipulative material. We analyze the teaching experience and results highlight and explain the children’s difficulties in these activities.

Keywords

Local Theory Models, natural numbers in Von Neumann, Teaching model, learning’s difficulties, Primary education

References

Aguado, A. (1940). Aritmética del párvulo. Método por imágenes. Madrid: Editorial Autor.

Barthes, R. (1985). La aventura semiológica. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Condorcet, N. (1854). Moyens d’apprendre a compter. París: Imprimeur libraire.

Filloy, Y. E. (1999). Aspectos teóricos del álgebra educativa. México: Grupo Editorial Iberoamérica.

Filloy, E. Rojano T. y Puig L. (2008). Educational Algebra: A Theoretical and Empirical Approach. EE. UU.: Springer.

Hamilton, N. y Landin, N. (1961). Set Theory and The Structure of Arithmetic. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Mosterín, J. (2000). Los lógicos. Madrid: Espasa Calpe.

Peirce, Ch. (1987). Obra lógico semiótica. Madrid: Taurus.

SEP (2011). Plan de estudios. México: Secretaría de Educación Pública.

SEP (2015). Desafíos matemáticos. Libro para el alumno, primer grado. México: Secretaría de Educación Pública.

Talizina, N. (2000). Manual de Psicología Pedagógica. San Luis Potosí, México: Universidad Autónoma de SLP.

Talizina, N. Comp. (2001). La formación de las habilidades del pensamiento matemático. San Luis Potosí, México: Universidad Autónoma de SLP.

Author Biographies

María Leticia Rodríguez González, Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional

Profesora de educación primaria,  35 años de servicio,  maestría en Ciencias con especialidad en Matemática Educativa,;actualmente alumna del programa de Doctorado en Ciencias con especialidad en Matemática Educativa en el Centro de Investigación y Estudios Avanzados del IPN, plantel Zacatenco, Ciudad de México.

Eugenio Filloy Yagüe, Investigador Emérito Cinvestav Categoría en el SNI: Nivel III Catedrático Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.

Investigador  y catedrático Emérito Cinvestav
Categoría en el SNI: Nivel III

Bernardo Gómez Alfonso, Universidad de Valencia. Facultad del Magisterio. Departamento Didáctica de la Matemática

Director del Departamento Didáctica de la Matemática, de la Universidad de Valencia, Facultad del Magisterio.

Catedrático de la Universidad de Valencia.

Especialidad: investigación en Didáctica de la Matemática en diferentes niveles educativos. 

Published

2020-11-03

Downloads

Download data is not yet available.