The use of contextualization through experimental demonstrations to improve the future teachers’ perception and attitude towards Chemistry
Abstract
The educational research that we introduce here has as a major objective to change the attitude and perception of future teachers towards chemistry. For this purpose, a test was used including assessment questions (Likert scale) before and after the intervention in the classroom to evaluate if there was an improvement in the students’ perception and attitude towards chemistry. In order to change this attitude, it was decided that the didactic content of chemistry would be address through experimental demonstrations that contextualized the aforementioned content. Additionally, tools based on the constructivist theory of learning were used, such as the conceptual map and the V diagram, which enhance meaningful learning. The results obtained were very satisfactory, since the students’ attitude and perception improved considerably after carrying out the proposed didactic activity.Keywords
Constructivism, Meaningful learning, Attitude towards chemistry, Contextualization, Experimental demonstrationsReferences
Caamaño, A. (2003): «Los trabajos prácticos en ciencias», en M. P. Jiménez (coord.) y otros, Enseñar Ciencias (95-118). Barcelona, Graó.
Carle, G., Bruno, J., & Di Risio, C. (2014). ¿Qué piensan nuestros alumnos de la química? Una experiencia de indagación a estudiantes de la escuela media en la provincia de Buenos Aires para el diseño de estrategias didácticas. Artículo 54 presentado en el Congreso Iberoamericano de ciencia, tecnología, innovación y educación, celebrado en Buenos Aires.
Cukrowska, E., Staskun, M. G., & Schoeman, H. S. (1999). Attitudes towards chemistry and their relationship to student achievement in introductory chemistry courses. South African Journal of Chemistry, 52, 8-14.
Esteve, A., & Solbes, J. (2017). El desinterés de los estudiantes por las Ciencias y la Tecnología en el Bachillerato y los estudios universitarios. Enseñanza de las ciencias, número extra, 573-578. X Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias.
Furió Más, C. J. (2005). La motivación de los estudiantes y la enseñanza de la Química. Una cuestión controvertida. Educación Química, 17, 222-227. DOI:
https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2006.4e.66011
González García, F. (2008). El mapa conceptual y el diagrama uve. Recursos para la Enseñanza superior en el siglo xxi. Madrid, Narcea S. A. de Ediciones.
Landau, L., Lastres, L., Angelini, M. C., Sileo, M., & Torres, N. (1998). Utilización de demostraciones faceta del fenómeno experimental como un recurso didáctico. Primera parte. Educación Química, 73-79. DOI:
https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.1998.2.66570
Martínez, L. F., Villamil, Y. M., & Peña D.C. (2006). Actitudes favorables hacia la química a partir del enfoque Ciencia, Tecnología, Sociedad y Ambiente (CTSA). I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e innovación CTS + I. Celebrado en México.
Méndez Coca, D. (2015). Estudio de las motivaciones de los estudiantes de secundaria de física y química y la influencia de las metodologías de enseñanza en su interés. Educación XXI, 18(2), 215-235. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.14602
Míguez, M. (2010). Una estrategia didáctica alternativa en aulas universitarias de química: potenciando el proceso motivacional por el aprendizaje. Educación química, 21, 278-286. DOI: https://doi.org/10.1016/s0187-893x(18)30096-x
Nakamatsu, J. (2012). Reflexiones sobre la enseñanza de la química. Blanco y negro, 3, 38-46.
Novak, J. D. (1988). Teoría y Práctica de la educación. Madrid, Alianza Editorial.
Novak, J. D. (2002). Meaningful learning: The essential factor for conceptual change in limited or inappropriate propositional hierarchies leading to empowerment of learners. Science education, 86, 548-571. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.10032
O'Brien, T. (1991). The science and Art of Science Demonstrations. Journal of Chemical Education, 68, 933. DOI: https://doi.org/10.1021/ed068p933
Piaget, J. (1953). The origins of intelligence in children. Journal of Consulting Psychology, 17, 467.
Powell, C., & Kalina, C. J. (2009). Cognitive and social constructivism: Developing tools for an effective classroom. Education, 130, 241-251.
Rioseco, M., & Romero, R. (1997). La contextualización de la enseñanza como elemento facilitador del aprendizaje significativo. Actas Encuentro Internacional sobre el aprendizaje significativo, 253-262. Celebrado en Burgos.
Salta, K., & Tzougraki, C. (2004). Attitudes toward chemistry among 11th grade students in high schools in Greece. Science Education, 88, 535-547. DOI:
https://doi.org/10.1002/sce.10134
Zapata, J. (2016). Contexto en la enseñanza de las ciencias: análisis al contexto en la enseñanza de la física. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 11, 193-211. DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.gdla.2016.v11n2.a3
Published
Downloads
Copyright (c) 2019 Cristina Valls Bautista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.