New theoretical proposal on epistemological learning obstacles. The case of carbohydrate metabolism

Authors

  • Sofía Judith Garófalo Departamento de Ciencias Biológicas Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires
  • Manuel Alonso Departamento de Ciencias Biológicas Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires
  • Lydia Galagovsky Instituto Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales Universidad de Buenos Aires

Abstract

The use of three ad hoc scientific models on the metabolism of carbohydrates can consider the existence of underlying epistemological obstacles that lead to university students to make a lot of mistakes. This approach led to interpret students’ failures into two different epistemological learning obstacles (ELO): «Gap Type» and «Bridge Type». The first one ELO corresponds to cognitive obstacles arising from the lack of knowledge; this means the lack of mental models. The second one corresponds to consolidated previous ideas that act as alternative underlying mental models. This theoretical contribution, based on evidences, allows analysis that goes beyond the simple listing of students’ misunderstandings.

Keywords

learning difficulties, epistemological obstacles, metabolism, carbohydrates

Author Biographies

Sofía Judith Garófalo, Departamento de Ciencias Biológicas Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires

Docente auxiliar

Departamento de Ciencias Biológicas

Ciclo Básico Común

Universidad de Buenos Aires

Manuel Alonso, Departamento de Ciencias Biológicas Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires

Profesor Titular Regular,
Departamento de Ciencias Biológicas
Ciclo Básico Común
Universidad de Buenos Aires

 

Lydia Galagovsky, Instituto Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales Universidad de Buenos Aires

Profesora Adjunta Regular

Instituto Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias,Facultad de Ciencias Exactas y NaturalesUniversidad de Buenos Aires

 

Published

2014-11-03

How to Cite

Garófalo, S. J., Alonso, M., & Galagovsky, L. (2014). New theoretical proposal on epistemological learning obstacles. The case of carbohydrate metabolism. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 32(3), 155–171. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1042

Downloads

Download data is not yet available.