Didactic transposition of the biodiversity concept. A study of Spanish high-school textbooks

Authors

  • Gonzalo Miguel Angel Bermudez Universidad Nacional de Córdoba y CONICET (Consejo Nacional de investigaciones Científicas y Técnicas)
  • Ana Lía De Longhi Universidad Nacional de Córdoba
  • Sandra Díaz Universidad Nacional de Córdoba e IMBIV-CONICET (Instituto Multidisciplinario de Investigaciones Científicas y Técnicas)
  • Valentín Gavidia Catalán Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

Abstract

This paper studies the existence and complexity of the treatment of the biodiversity concept in middle and high school Spanish textbooks. Scientific papers from the «expert community» were reviewed in order to define the biodiversity conceptual framework, which acts as the epistemological vigilance during the process of didactic transposition. This revealed a multiplicity of biodiversity definitions, with a strong predominance of the number of species (richness), suggesting that many textbooks were outdated. In the light of the present study, the official curriculum does not lead to the transposition of a biodiversity conceptualization which is more in line with that of the expert community. Regarding the levels of complexity, we recommend the use of the «earth and environmental sciences» textbooks of the last year of high school in order to study biodiversity.

Keywords

biological diversity, textbooks, species, didactic transposition, epistemological vigilance

Author Biographies

Gonzalo Miguel Angel Bermudez, Universidad Nacional de Córdoba y CONICET (Consejo Nacional de investigaciones Científicas y Técnicas)

Dr. y Prof. en Ciencias Biológicas. Prof. Adjunto de Didáctica General y Especial del Profesorado en Ciencias Biológicas de la UNC (Argentina). Investigador Asistente de CONICET.

Ana Lía De Longhi, Universidad Nacional de Córdoba

Dra y Prof. en Ciencias de la Educación. Prof. Titula Plenaria de Didáctica General y Especial del Profesorado en Ciencias Biológicas (UNC).

Sandra Díaz, Universidad Nacional de Córdoba e IMBIV-CONICET (Instituto Multidisciplinario de Investigaciones Científicas y Técnicas)

Dra. y Prof. en Ciencias Biológicas. Prof. Asociada de Biogeografìa y de Servicios Ecosistémicos, Ciencias Biológias, UNC. Investigadora Supperior de CONICET.

Valentín Gavidia Catalán, Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

PDI CATEDRATIC D ESCOLA UNIVERSITARIA, Director de Departament : Didactica de les Ciencies Experimentals i Socials

Published

2014-11-03

Downloads

Download data is not yet available.