La transposició del concepte de diversitat biològica. Un estudi sobre els llibres de text de l'educació secundària espanyola

Autors/ores

  • Gonzalo Miguel Angel Bermudez Universidad Nacional de Córdoba y CONICET (Consejo Nacional de investigaciones Científicas y Técnicas)
  • Ana Lía De Longhi Universidad Nacional de Córdoba
  • Sandra Díaz Universidad Nacional de Córdoba e IMBIV-CONICET (Instituto Multidisciplinario de Investigaciones Científicas y Técnicas)
  • Valentín Gavidia Catalán Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

Resum

Aquest treball estudia la presència i complexitat en el tractament del concepte de diversitat biològica en llibres de text d'educació secundària, tant de l'obligatòria (ESO) com del batxillerat d'Espanya. Es van recopilar treballs científics de la «comunitat d'experts» amb el objectiu de definir l'àmbit conceptual de la biodiversitat, que actua de vigilant epistemològic en el procés de transposició didàctica. Els resultats van mostrar una multiplicitat de definicions de la biodiversitat en llibres de text, amb un fort predomini de reducció a la idea de nombre de espècies (riquesa), la qual cosa posa en evidència la seva desactualització. A la llum d'aquest estudi, el llistat de continguts del currículum oficial no condueix a una transposició d'una conceptualització de biodiversitat més coherent amb la comunitat d'experts. Segons els nivells de complexitat trobats, recomanem l'ús de llibres de la matèria «Ciències de la terra i mediambientals» de segon curs del batxillerat per estudiar la biodiversitat.

Paraules clau

diversitat biològica, manuals escolars, espècies, transposició didàctica, vigilant epistemològic

Biografies de l'autor/a

Gonzalo Miguel Angel Bermudez, Universidad Nacional de Córdoba y CONICET (Consejo Nacional de investigaciones Científicas y Técnicas)

Dr. y Prof. en Ciencias Biológicas. Prof. Adjunto de Didáctica General y Especial del Profesorado en Ciencias Biológicas de la UNC (Argentina). Investigador Asistente de CONICET.

Ana Lía De Longhi, Universidad Nacional de Córdoba

Dra y Prof. en Ciencias de la Educación. Prof. Titula Plenaria de Didáctica General y Especial del Profesorado en Ciencias Biológicas (UNC).

Sandra Díaz, Universidad Nacional de Córdoba e IMBIV-CONICET (Instituto Multidisciplinario de Investigaciones Científicas y Técnicas)

Dra. y Prof. en Ciencias Biológicas. Prof. Asociada de Biogeografìa y de Servicios Ecosistémicos, Ciencias Biológias, UNC. Investigadora Supperior de CONICET.

Valentín Gavidia Catalán, Universitat de València, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales

PDI CATEDRATIC D ESCOLA UNIVERSITARIA, Director de Departament : Didactica de les Ciencies Experimentals i Socials

Publicades

03-11-2014

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.