Science representations in writing compositions by mexican high school students

Authors

  • Víctor Armando Gálvez Díaz Profesor de la Dirección General de Educación Tecnológica Industrial. Secretaría de Educación Pública
  • Rosa Nidia Buenfil Burgos Investigadora titular 3D del Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV-IPN.

Abstract

This report describes the notions (representations) of science as expressed in texts written by high school students from three different sociocultural backgrounds. To build their representations of science, students use a wide variety of discursive elements which are related with different epistemological categories such as reality, observation, scientific method, among others. Trends in the expression of these discursive and epistemological elements are identified, and their possible interpretations are suggested. The study of the representations about science becomes highly relevant when the values and beliefs related to science and its development influence the performances of the social actors in contexts such as school, where science is dealt with daily.

Keywords

social representation of science, collaborative learning, nature of science, semiotics, discourse analysis

Author Biographies

Víctor Armando Gálvez Díaz, Profesor de la Dirección General de Educación Tecnológica Industrial. Secretaría de Educación Pública

Doctor en Ciencias por el Departamento de Investigaciones Educativas (DIE) del Centro de Investigación y de Estudios Avanzados (CINVESTAV) del Instituto Politécnico Nacional (IPN). Profesor de la Dirección General de Educación Tecnológica Industrial (SEP). Temas de investigación: representaciones sociales, representaciones sociales de la ciencia en materiales didácticos impresos y audiovisuales.

Rosa Nidia Buenfil Burgos, Investigadora titular 3D del Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV-IPN.

Doctora en Análisis Político del Discurso por la Escuela de Estudios Comparativos de la Universidad de Essex, Gran Bretaña. Investigadora titular 3D del Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV-IPN. Su trayectoria se centra en torno a dos líneas de investigación: Análisis político de programas educativos del siglo XX y XXI y Debates teóricos contemporáneos (postmodernidad, globalización).

Published

2014-06-03

Downloads

Download data is not yet available.