Science textbooks as research objects: a bibliographic review

Authors

  • Maricel Occelli Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba
  • Nora Valeiras Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Abstract

Textbooks have been research objects from different perspectives; consequently, much knowledge about the characteristics of textbooks and their impact on science education has been dispersed. Therefore, the need to organize the main contributions of these papers is observed. To achieve this, 13 specific scientific journals were analyzed and the articles related to science textbooks were selected according to their titles, abstracts and keywords. The objectives, framework, methodology, results and conclusions were considered. The papers were characterized, and our findings about the most frequent difficulties and challenges of science education were shown. A synthesis of this nature can provide information for the production of science textbooks, and it can expose the aspects that require further research.

Keywords

Textbooks, Review, Science education, Curriculum, Didactic material

Author Biographies

Maricel Occelli, Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Magíster en Educación en Ciencias Experimentales y Tecnología.

Profesora Adjunta con dedicación exclusiva en la Cátedra de Práctica de la Enseñanza para el Profesorado en Ciencias Biológicas. FCEFyN - UNC. Becaria Tipo II CONICET.

Nora Valeiras, Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Educación en Ciencias.

Magíster en Educación en Ciencias.

Profesora Titular con dedicación exclusiva en la Cátedra de Taller Educativo para el Profesorado en Ciencias Biológicas. FCEFyN - UNC.

Published

2013-03-28

Downloads

Download data is not yet available.