Science, learning and teaching conception analysis from Colombian college teachers. Results comparison against Chilean and Spanish teachers

Authors

  • John Jairo Briceño Martínez AUTOR
  • Alícia Benarroch Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación y de Humanidades de Melilla. Universidad de Granada. España.
  • Nicolás Marín Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación. Universidad de Almería. España.

Abstract

Within the mediational paradigm focused on the teacher, one of the most productive lines is that which considers that the beliefs of the teacher act as non-rational or subconscious mediators of his performance in the classroom. This study analyzes the conceptions and beliefs on the nature of science, on learning and on the teaching of active Colombian science university professors (N=20). Instruments used were three questionnaires previously used, identified as COMVdC, COMVdA y COMVdE respectively for the three topics studied. Moreover, the results are compared with those of Chilean and Spanish professors obtained with the same questionnaires. It is concluded that Colombian university professors have relatively more advanced conceptions on the nature of science than on learning and teaching and a lack of epistemological coherence is detected between the three variables studied. Comparative results between the Colombian sample and those of Chilean and Spanish professors are also presented.

Keywords

Conceptions, Beliefs, Science education, University teachers

Author Biographies

John Jairo Briceño Martínez, AUTOR

DOCTORANDO EN TENDENCIAS Y APLICACIONES DE LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. CORPORACIÓN CENTRO DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA DE ANTIOQUIA.

Alícia Benarroch, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación y de Humanidades de Melilla. Universidad de Granada. España.

Profesora del Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación y de Humanidades de Melilla.  Universidad de Granada. España.

Nicolás Marín, Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación. Universidad de Almería. España.

Profesor del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación. Universidad de Almería. España.

Published

2012-12-11

Downloads

Download data is not yet available.