Expectations, needs and opportunities of pre-service teachers in view of science teaching in primary education

Authors

  • Ángel Luis Cortés Gracia Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza
  • Milagros de la Gándara Gómez Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza
  • José Miguel Calvo Hernández Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza
  • María Begoña Martínez Peña Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza
  • Julia Ibarra Murillo Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad Pública de Navarra
  • Javier Arlegui de Pablos Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad Pública de Navarra
  • María José Gil Quílez Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza

Abstract

This paper presents the results of the analysis of several surveys conducted in three key moments in the training of teachers regarding science education. Before starting the courses, training expectations are heavily influenced by the vision of the chosen specialty. Among the real needs they include the theoretical contents of science, although many students reported their preferences for learning about teaching strategies. Upon completion of the courses, training teachers point out the importance of many more aspects than originally planned, leaving aside the theoretical aspects of science. Finally, after the practicum, many pre-service teachers say that all this has little application in the classroom and show the limited opportunities to implement what they learned in university.

Keywords

School science, Teachers training, Primary education, Practicum, Teaching strategies

Author Biographies

Ángel Luis Cortés Gracia, Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza

Profesor Titular de Universidad. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación, Universidad de Zaragoza.

Milagros de la Gándara Gómez, Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza

Profesora Titular de Escuela Universitaria. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación, Universidad de Zaragoza.

José Miguel Calvo Hernández, Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza

Profesor Titular de Universidad. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación, Universidad de Zaragoza.

María Begoña Martínez Peña, Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza

Profesora Titular de Universidad. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación, Universidad de Zaragoza.

Julia Ibarra Murillo, Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad Pública de Navarra

Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad Pública de Navarra

Javier Arlegui de Pablos, Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad Pública de Navarra

Departamento de Psicología y Pedagogía, Universidad Pública de Navarra

María José Gil Quílez, Grupo Beagle, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Zaragoza

Profesora Titular de Universidad. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Educación, Universidad de Zaragoza.

Published

2012-11-15

How to Cite

Cortés Gracia, Ángel L., de la Gándara Gómez, M., Calvo Hernández, J. M., Martínez Peña, M. B., Ibarra Murillo, J., Arlegui de Pablos, J., & Gil Quílez, M. J. (2012). Expectations, needs and opportunities of pre-service teachers in view of science teaching in primary education. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 30(3), 156–176. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v30n3.597

Downloads

Download data is not yet available.