Estratègies de l’alumnat per l’estimació de la densitat a l’ESO

Autors/ores

  • María Napal Fraile Universidad Pública de Navarra http://orcid.org/0000-0002-1058-9395
  • Jesús Echeverría Morrás Universidad Pública de Navarra.
  • Amaia Zulet
  • Leyre Santos Cervera
  • Julia Ibarra Murillo Universidad Pública de Navarra

Resum

La densitat, o concentració de matèria, és un concepte rellevant però que genera moltes dificultats de comprensió. Per mesurar la competència en l’estimació de la densitat de l’alumnat de l’ESO, es va passar un qüestionari acompanyat d’un joc de materials a 196 alumnes dels 4 cursos de l’ESO a dues escoles. L’estimació de la densitat depèn de la percepció sensorial del pes percebut, la mida o la viscositat, cosa que fa que, a vegades, aquestes estimacions siguin errònies. En tots els cursos, més del 40% de l’alumnat considera la densitat com una propietat extensiva; al voltant del 50% utilitza models –no sempre coherents– que s’apropen més a una propietat intensiva i específica. A més, existeixen dificultats per preveure els canvis de densitat amb l’estat d’agregació o la temperatura, que porta a introduir canvis en el seu ensenyament.

Paraules clau

Competència, Densitat, Educació Secundària Obligatòria (ESO), Matèria, Dades Sensorials

Biografies de l'autor/a

María Napal Fraile, Universidad Pública de Navarra

Profesor Ayudante Doctor. Área de Didáctica de las Ciencias Experimentales.

Jesús Echeverría Morrás, Universidad Pública de Navarra.

Catedrático de Universidad. Química Inorgánica. Dpto. Química Aplicada. Instituto de Materiales Avanzados.

Julia Ibarra Murillo, Universidad Pública de Navarra

Didáctica de las Ciencias Naturales. Dpto. Psicología y Pedagogía.

Publicades

2017-12-13

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.