Aprenent sobre els canvis d'estat en educació infantil mitjançant seqüències de pregunta-predicció-comprovació experimental

Autors/ores

Resum

Àdhuc amb les seves dificultats i limitacions, l'aprenentatge per indagació està considerat un dels enfocaments didàctics més idonis per aprendre ciència fent ciència. A fi de posar-ho en pràctica en educació infantil, es va dissenyar una proposta didàctica basada en seqüències de pregunta-predicció-comprovació. La proposta es va implementar amb 83 nens de 2 a 4 anys. El propòsit era utilitzar l'aprenentatge per indagació per a la iniciació a la ciència en aquesta etapa educativa. El tòpic triat va ser el dels canvis d'estat de l'aigua, de la xocolata i d'un polo flash. Es va apreciar una evolució de les idees i capacitats dels nens per formular prediccions i comprovar-les experimentalment. Es conclou que és possible aprendre sobre la relació entre «escalfar» o «refredar» i les transformacions entre el sòlid i el líquid. Molts arriben a caracteritzar cada producte segons el seu estat. Com a implicacions, s'estimen pertinents les activitats manipulatives acompanyades de preguntes i requeriment de prediccions des de l'inici d'educació infantil.

Paraules clau

educació infantil, educació científica, estats de la matèria, idees dels nens, aprenentatge per indagació

Biografies de l'autor/a

Marta Cruz-Guzmán Alcalá, Universidad de Sevilla.

Profesora Ayudante Doctor en el Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Facultad Ciencias de la Educación.

Antonio García-Carmona, Universidad de Sevilla

Profesor titular en el Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Facultad Ciencias de la Educación.

Ana María Criado García-Legaz, Universidad de Sevilla.

Profesora titular en el Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Facultad Ciencias de la Educación.

Publicades

2017-11-02

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.