Anàlisi de les estructures textuals dels textos escolars de química en relació a la seva funció docent

Autors/ores

  • Ainoa Marzabal Blancafort Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Mercè Izquierdo Aymerich

Resum

En aquest treball de recerca analitzem una mostra de tres llibres de text considerant que contenen un discurs expositiu de Química amb una intencionalitat didàctica que desitgem caracteritzar. L'objectiu és identificar el contingut conceptual i representar la xarxa informativa que es va construint al llarg del text, explorant les possibilitats de comprensió que ofereix al lector l'estructura expositiva d'aquests tres textos.

Hem aplicat un model de comprensió lectora per explorar la base textual del llibre de Química, aprofundint en l'anàlisi de les relacions teòriques que s'estableixen entre els conceptes presents, la qual cosa ens ha permès evidenciar la construcció excessivament teòrica de la Química en els textos escolars, que queda desvinculada dels fenòmens del món real i perd així el seu poder explicatiu i predictiu, i els diversos estils didàctics que pretenen facilitar a l'alumne lector la comprensió de la informació que contenen.

Paraules clau

llibre de text, Química, anàlisi del discurs, comprensibilitat

Biografies de l'autor/a

Ainoa Marzabal Blancafort, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesora Asistente

Departamento de Didáctica

Facultad de Educación

UC

Mercè Izquierdo Aymerich

Profesora emérita

Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals

Publicades

2017-03-03

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.