Com es conceptualitza l'energia en les unitats didàctiques de biologia?

Autors/ores

  • Marta Pérez Murugó Universitat Autònoma de Barcelona
  • Anna Marbà Tallada Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals UAB Experimentales. UAB
  • Mercé Izquierdo Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals UAB Experimentales. UAB

Resum

El present treball reflexiona sobre la visió biològica del concepte energia que s'aplica actualment a les aules a partir de l'anàlisi de diversos llibres de text, en paper i digitals. Es pretén analitzar quin és el concepte d'energia que apareix en els textos i en els exercicis del final de la unitat didàctica, així com identificar una possible relació entre la demanda cognitiva dels exercicis de final d'unitat i la manera de presentar el concepte d'energia. Els resultats mostren una multiplicitat d'idees respecte al concepte d'energia tant en els textos com en els exercicis analitzats, sent les més comunes les relacionades amb la idea de flux i magatzematge, arribant a detectar diferents idees del concepte d'energia dins d'una mateixa unitat didàctica. Respecte a l'anàlisi de la demanda cognitiva dels exercicis de final d'unitat, els resultats mostren un clar domini de les activitats de menor demanda cognitiva, destacant el fet que majoritàriament en ells no es treballa el concepte d'energia sinó que, per exemple, es limiten a sol·licitar a l'alumnat definicions o l'elaboració de llistes d'òrgans i orgànuls.

Paraules clau

energia, nutrició cel·lular, entropia, demanda cognitiva, exercicis de final de capítol

Publicades

2016-03-03

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.