L'analogia provocativa com a estratègia pedagògica: el cas històric de la mecànica de fluids
Resum
Aquest article estudia el raonament analògic en la gènesi històrica de la mecànica de fluids per poder desenvolupar estratègies pedagògiques eficaces en aquest àmbit. En els textos fundacionals dels Bernoulli s'han identificat analogies interessants per a l'aula perquè exerceixen un rol essencial en la creativitat. Aquestes analogies superen la definició mínima de caràcter expedient aportant contingut explicatiu a la modelització del problema. Com la ciència cognitiva clàssica ha reduït la seva recerca al caràcter expedient, es discutiran recents estudis sobre analogies a properes o sobre el refinament de l'analogia on aquesta adopta diferents rols respecte a la construcció del model. Així, es veurà que l'analogia pot provocar nous esquemes mentals en la concepció d'un problema en la ment d'un expert i traçar en conseqüència una estratègia per ensenyar seguint aquest raonament.Paraules clau
analogia, creativitat, construcció de models, Daniel Bernoulli, Johann BernoulliPublicades
06-10-2015
Com citar
Ulazia Manterola, A. (2015). L’analogia provocativa com a estratègia pedagògica: el cas històric de la mecànica de fluids. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 33(3), 159–174. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1426
Descàrregues
Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.
Drets d'autor (c) 2015 Alain Ulazia Manterola

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.