Ensenyament de les unitats mètriques a Espanya en la segona meitat del segle XIX

Autors/ores

  • Miguel Picado Universidad Nacional de Costa Rica
  • Luis Rico Universidad de Granada
  • Bernardo Gómez Universitat de València

Resum

Aquest article presenta una recerca en història de l'educació matemàtica basada en l'anàlisi de textos escolars. Para atenció a les particularitats de la incorporació de les unitats mètric-decimals en llibres de text per a primària usats a Espanya durant 1849-1892. Les fonts es van seleccionar a partir de criteris definits des del propòsit de la recerca. Per a l'anàlisi dels textos es van considerar les categories de la metodologia de l'anàlisi didàctica. En aquestes categories s'aprecien diferents enfocaments que caracteritzen la definició, presentació i utilitat de les unitats mètric-decimals. Es distingeix també el significat dels termes científics, les equivalències metrològiques i l'aplicació de reduccions i conversions entre sistemes en activitats comunes; tot això centrat en la memorització com a mètode d'aprenentatge.

Paraules clau

anàlisi didàctica, ensenyament de les matemàtiques, llibres de text històrics, educació primària, unitats mètric-decimals

Biografies de l'autor/a

Miguel Picado, Universidad Nacional de Costa Rica

Docente e investigador en la Escuela de Matemática de la Universidad Nacional y la Escuela de Formación Docente de la Universidad de Costa Rica. Doctor en Didáctica de la Matemática por la Universidad de Granada, España.

Luis Rico, Universidad de Granada

Catedrático de Universidad. Departamento de Didáctica de la Matemática. Facuultad de Ciencias de la Educación.

Bernardo Gómez, Universitat de València

Catedrático de Universidad. Departamento de Didáctica de la Matemática. Facultad de Magisterio de la Universitat de València.

Publicades

06-10-2015

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.