Mediació semiòtica en pro de la construcció de significat de raig en fer operativa la seva definició

Autors/ores

  • Leonor Camargo Uribe Universidad Pedagógica Nacional
  • Patricia Perry Carrasco Universidad Pedagógica Nacional
  • Carmen Samper de Caicedo Universidad Pedagógica Nacional
  • Adalira Sáenz-Ludlow Universidad de Carolina del Norte
  • Oscar Molina Universidad Pedagógica Nacional

Resum

El significat d'un objecte geomètric es va consolidant en l'ús que es fa de la seva definició i dels enunciats que estableixen les seves propietats; també, en l'ús que es fa de l'objecte mateix com a eina. Així, entendre un objecte geomètric involucra, entre altres coses, fer operativa la seva definició. És a dir, l'estudiant ha de poder arribar a usar de manera pertinent la definició, en qualitat de garantia, en el marc de la producció de demostracions. En aquest article s'analitzen aspectes de la construcció del significat de raig associats a l'ús de la definició com a garantia. Aquesta anàlisi té les seves arrels en el signe triádico de Peirce i en l'evolució dels interpretants del professor i dels estudiants mentre s'esforcen per fer operativa tal definició. A més, il·lustra l'articulació de les nocions «construcció de significat» i «mediació semiòtica del professor».

Paraules clau

construcció de significat, mediació semiòtica del professor, anàlisi semiòtica peirceano, objecte dinàmic didàctic, aprenentatge de la geometria

Biografies de l'autor/a

Leonor Camargo Uribe, Universidad Pedagógica Nacional

Profesora e investigadora del Departamento de Matemáticas de la Universidad Pedagógica Nacional

Patricia Perry Carrasco, Universidad Pedagógica Nacional

Investigadora del Departamento de Matemáticas

Carmen Samper de Caicedo, Universidad Pedagógica Nacional

Profesora e investigadora del Departamento de Matemáticas

Adalira Sáenz-Ludlow, Universidad de Carolina del Norte

Profesora e investigadora de la Universidad de Carolina del Norte y Charlotte

Publicades

03-11-2015

Com citar

Camargo Uribe, L., Perry Carrasco, P., Samper de Caicedo, C., Sáenz-Ludlow, A., & Molina, O. (2015). Mediació semiòtica en pro de la construcció de significat de raig en fer operativa la seva definició. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 33(3), 99–116. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1594

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.