Competències científiques en l'ensenyament i l'aprenentatge per recerca. Un estudi de cas sobre corrosió de metalls en secundària

Autors/ores

  • Antonio Joaquin Franco Mariscal IES Juan Ramón Jiménez. Málaga Universidad de Málaga. Málaga.

Resum

Aquest article planteja un nou enfocament per al desenvolupament de la competència científica en un ensenyament aprenentatge per recerca en educació secundària. L'enfocament considera 15 capacitats agrupades en set dimensions: identificació del problema, objectius i hipòtesis de la recerca; maneig de la informació; planificació i disseny de la recerca; recollida i processament de dades; anàlisi de dades i emissió de conclusions; comunicació de resultats; i actitud/reflexió crítica i treball en equip. Com a aportacions noves destaquen el maneig de la informació, la comunicació de resultats i l'actitud/reflexió crítica i el treball en equip, considerades parcialment en altres estudis. L'enfocament s'exemplifica amb un estudi de cas amb estudiants d'educació secundària obligatòria. Finalment, es fan algunes consideracions sobre la importància de l'enfocament i la necessitat d'una formació del professorat en treballs de recerca.

Paraules clau

ensenyament-aprenentatge per recerca, competència científica, treballs de recerca, estudi de cas, corrosió

Biografia de l'autor/a

Antonio Joaquin Franco Mariscal, IES Juan Ramón Jiménez. Málaga Universidad de Málaga. Málaga.

Doctor por la Universidad de Cádiz.

Profesor de Enseñanza Secundaria y Profesor Asociado en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales de la Universidad de Málaga.

Temas o líneas de investigación fundamentales: competencia científica, enseñanza no formal de las ciencias, enseñanza de la química, juegos educativos

 

 

Publicades

03-06-2015

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.