L'objecte taula: un estudi epistemològic, cognitiu i didàctic

Autors/ores

  • Soledad Estrella Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso

Resum

La recerca s'enfoca en la taula com a objecte d'aprenentatge a tractar en els primers graus de l'escola. Primerament desenvolupa un estudi històric epistemològic que esclareix els elements constitutius de la taula, i s'examina el seu estatus en el context escolar conforme a l'anàlisi exploratòria de dades. La Tesi proveeix alineaments per al tractament de la taula a l'aula mantenint altes demandes cognitives, caracteritzant de manera detallada representacions semiòtiques i estructures conceptuals teòriques subjacents que emergeixen en el procés de conceptualització de la taula. La recerca deixa en evidència l'estatus paramatemàtic de la taula en el currículum nacional, que la relega a eina i no la considera un objecte d'ensenyament, i dilucida l'exigència cognitiva que implica a l'alumne l'estudi de la taula, explorant una taxonomia tabular i una proposta d'ensenyament crític, orientada al desenvolupament de les competències de representació i anàlisi de dades per a la presa de decisions.

Paraules clau

taula, format tabular, representacions, educació estadística

Biografia de l'autor/a

Soledad Estrella, Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso

Doctora en Didactica de las Matematicas, Instituto de Matematicas, Pontificia Universidad Catolica de Valparaiso, CHILE

Publicades

2015-06-03

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.