Aprendre a justificar científicament a partir de l'estudi de l'origen dels éssers vius

Autors/ores

  • Enric Custodio Fitó Universitat Autònoma de Barcelona
  • Conxita Márquez Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Neus Sanmartí Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. Universitat Autònoma de Barcelona.

Resum

Aquest treball presenta una recerca en relació a l'aprenentatge de les ciències a partir de l'escriptura de textos justificatius sobre l'origen dels éssers vius amb alumnes de 14 anys. Amb l'objectiu de promoure que l'alumnat escrivís millors textos justificatius en classe de ciències, es va analitzar en primer lloc el paper de l'aprenentatge integrat dels conceptes científics (patró temàtic) i dels textos justificatius (patró estructural) i en segon lloc la influència de les activitats d'avaluació entre iguals en aquest aprenentatge. Els resultats evidencien en primer lloc que, després de treballar conjuntament el patró estructural i el patró temàtic, els alumnes han escrit millors textos justificatius des del punt de vista formal alhora que mostren una major comprensió dels conceptes científics i, en segon lloc, que les activitats d'avaluació entre iguals han estat eficaces, ja que el nombre d'alumnes que abans de les activitats d'avaluació admetien la possibilitat de la generació espontània o no donaven raons per justificar el seu punt de vista es va reduir a la meitat després de l'avaluació entre iguals.

Paraules clau

justificació, avaluació entre iguals, origen dels éssers vius, educació secundària

Publicades

03-06-2015

Com citar

Custodio Fitó, E., Márquez, C., & Sanmartí, N. (2015). Aprendre a justificar científicament a partir de l’estudi de l’origen dels éssers vius. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 33(2), 133–155. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1316

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.