Sobre la valoració de la competència matemàtica: claus per transitar cap a un enfocament interpretatiu

Autors/ores

  • Jesús Gallardo Romero Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga
  • José Luis González Marí Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga
  • Verónica Aurora Quintanilla Batallanos Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga

Resum

En aquest treball discutim el problema de la interpretació de la competència matemàtica a l'aula. A fi de superar algunes de les controvèrsies que afecten a la descripció per competències del currículum de matemàtiques, ens proposem transitar cap a un enfocament interpretatiu de la competència matemàtica, en el qual cobren més protagonisme el coneixement matemàtic i la seva comprensió. Mostrem l'operativitat de la nostra proposta a través d'un exemple d'interpretació de la competència matemàtica d'una alumna de secundària involucrada en la resolució d'una tasca algebraica específica. A partir dels usos donats al coneixement matemàtic, s'aporten evidències de com emergeixen i es relacionen entre si durant el mateix episodi de resolució rastres de comprensió i elements de competència matemàtica de diferent naturalesa.

Paraules clau

competència matemàtica, comprensió en matemàtiques, interpretació, anàlisi epistemològic i fenomenològic, àlgebra escolar

Biografia de l'autor/a

Jesús Gallardo Romero, Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales. Universidad de Málaga

Licenciado en Matemáticas (1997) y Doctor en Didáctica de la Matemática (2004) por la Universidad de Málaga (España).

Funcionario de carrera del Cuerpo de Profesores de Educación Secundaria, especialidad en matemáticas.

Profesor Colaborador del Departamento de Didáctica de la Matemática, de las CCSS y de las CCEE de la Universidad de Málaga

Publicades

03-11-2014

Com citar

Gallardo Romero, J., González Marí, J. L., & Quintanilla Batallanos, V. A. (2014). Sobre la valoració de la competència matemàtica: claus per transitar cap a un enfocament interpretatiu. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 32(3), 319–336. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1158

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.