Research trends in science teaching in Spanish journals 2014-2018
Abstract
A review of the papers published in the main Spanish research journals in science education from 2014 to 2018 is shown. A total of 504 papers from the reviews Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, Enseñanza de las Ciencias, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias and Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias were analyzed with the aim of identifying research trends. The analysis has focused on 1) authors; 2) type of collaboration; 3) type of publication; 4) educational stage; and 5) thematic. The results show that most of the authors belong to Latin American institutions; research is usually carried out in secondary education; and the preferred theme is teaching, teaching knowledge for teachers, scientific content and textbooks.Keywords
Literature review, Science education, Research in education, Spanish reviewsReferences
Aguilar-Muñoz, M. L. y Durán-Torres, C. (2011). Química recreativa con agua oxigenada. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, n.º extraordinario, 446-453. Obtenido de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2737
Aguilera, D., Martín, T., Valdivia, V., Ruiz, A., Williams, L., Vílchez, J. M. y Perales, F. J. (2018). La enseñanza de las ciencias basada en indagación. Una revisión sistemática de la producción española. Revista de Educación, 381, 259-284. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-381-388
Anta, C. y Pérez, J. M. (2007). La producción científica sobre Didáctica de las Ciencias. IV Congreso Comunicación Social de la Ciencia. Madrid: CSIC.
Benarroch, A. (2010). La investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales en las etapas educativas de Infantil y Primaria. En A. M. Abril y A. Quesada (Eds.), XXIV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 32-52). Baeza, Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.
Cachapuz, A. F., Lopes, B., Paixão, F., Praia, J. F. y Guerra, C. (2004). Seminario internacional sobre «el estado actual de la investigación en enseñanza de las ciencias». Reseña por J. M. Oliva. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de la Ciencia, 3(1), 167-171. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2006.v3.i1.14
Chang, Y. H., Chang, C. Y. y Tseng, Y. H. (2010). Trends of Science Education Research: An Automatic Content Analysis. Journal of Science Education and Technology, 19, 315-331. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-009-9202-2
Ezquerra, A., Mafokozi-Ndabishibije, J., Campillejo, A. G., Beneitez-Villamor, A. E. y Morcillo-Ortega, J. G. (2019). Tendencias de las investigaciones sobre la ciencia presente en la sociedad: una revisión sistemática. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 31-47. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2727
Fortunato, S., Bergstrom, C. T., Borner, K., Evans, J. A., Helbing, D., Milojevic, S. y Barabasi, A. L. (2018). Science of science. Science, 359(6379). http://dx.doi.org/10.1126/science.aao0185
García-Martínez, N., García-Martínez, S., Andreo-Martínez, P. y Almela-Ruiz, L. (2018). Ciencia en la cocina. Una propuesta innovadora para enseñar Física y Química en educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 179-198. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2473
Gil, D., Carrascosa, J. y Martínez-Terrades, F. (2000). Una disciplina emergente y un campo específico de investigación. En F. J. Perales y P. Cañal (Eds.), Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 11-34). Alcoy, Alicante: Marfil.
Gul, S. y Sozbilir, M. (2016). International trends in biology education research from 1997 to 2014: A content analysis of papers in selected journals. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), 1631-1651. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1363a
Heredia-Ávalos, S. (2006). Experimentos de química recreativa con sulfato de cobre pentahidratado. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(3), 467-484. Obtenido de https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3851
Lampiselkä, J., Kaasinen, A., Kinnunen, P. y Malmi, L. (2019). Didactic focus areas in science education research. Education Sciences, 9(4). https://doi.org/10.3390/educsci9040294
Lee, M. H., Wu, Y. T. y Tsai, C. C. (2009). Research Trends in Science Education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020. http://dx.doi.org/10.1080/09500690802314876
Lin, T.-J., Lin, T.-C., Potvin, P. y Tsai, C.-C. (2019). Research trends in science education from 2013 to 2017: a systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 41(3), 367-387. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1550274
Lin, T. C., Lin, T. J. y Tsai, C. C. (2014). Research Trends in Science Education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.864428
Manchón-Gordón, A. F. y García-Carmona, A. (2018). ¿Qué investigación didáctica en el aula de física se publica en España? Una revisión crítica de la última década para el caso de educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 125-141. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2451
Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L.V., Dávila, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez, B., Jiménez, R. y Bermejo, M. L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478
Oliva, J. M. (2010). La educación secundaria como foco de atención en las publicaciones de didáctica de las ciencias de revistas de nuestro entorno. En A. M. Abril y A. Quesada (Eds.), XXIV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 53-66). Baeza, Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.
Perales, F. J. (2018). El área de Didáctica de las Ciencias Experimentales: entre la tribulación y la esperanza. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(2), 1-14. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.3915
Porlán, R. (1998). Pasado, presente y futuro de la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16(l), 175-185.
Pro, A. (1998). ¿Qué investigamos?, ¿cómo lo hacemos?, ¿a qué conclusiones llegamos?: tres preguntas que hacen pensar. En C. Martínez y S. García (Eds.), La Didáctica de las Ciencias. Tendencias actuales (pp. 19-43). A Coruña: Universidade da Coruña.
Romera-Iruela, M. J. (2014). La investigación-acción en didáctica de las ciencias: perspectiva desde las revistas españolas de educación. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 221-239. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.529
Smith, M. C., Locke, S. G., Boisse, S. J., Gallagher, P. A., Krengel, L. E., Kuczek, J. E., Mcfarland, J. E., Rapoo, B. y Wertheim, C. (1998). Productivity of educational psychologists in educational psychology journals, 1991-1996. Contemporary Educational Psychology, 23, 173-181.
Teo, T. W., Goh, M. T. y Yeo, L. W. (2014). Chemistry education research trends: 2004-2013. Chemistry Education Research and Practice, 15(4), 470-487. https://doi.org/10.1039/c4rp00104d
Torres-García, M., Marrero-Marrero, M., Navarro-Rodríguez, C. y Gavidia-Catalán, V. (2018). ¿Cómo abordan los textos de Educación Primaria la competencia en alimentación y actividad física? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1103. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1103
Tsai, C. C. y Wen, L. M. C. (2005). Research and Trends in Science Education from 1998 to 2002: A content analysis of publication in selected journals. International Journal of Science Education, 27, 3-14. http://dx.doi.org/:10.1080/0950069042000243727
Published
Downloads
Copyright (c) 2021 David Aguilera Morales, José Miguel Vílchez González, Francisco Javier Carrillo Rosúa, Francisco Javier Perales Palacios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.