Cognitive construction of the solution set of a system of linear equations with two unknowns

Authors

  • Miguel Alejandro Rodríguez Jara Universidad de Playa Ancha
  • Arturo Mena Lorca Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Jaime Mena Lorca Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Patricia Vásquez Saldias Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • María Elsa Del Valle Leo Universidad de Concepción

Abstract

In this research, we propose a genetic decomposition for the solution set of a system of linear equations with two unknowns, by means of a transit from a homogeneous to a non-homogeneous linear system, in a Cartesian geometric context. To validate our genetic decomposition, we designed instruments that we applied to students from a secondary school mathematics teacher training program. Thus, and by using implicative statistics, we were able to confirm the mental constructions and mechanisms considered in our genetic decomposition. The results show lack of understanding of what a solution for a system is, difficulties in articulating the geometrical and algebraic aspects, and the convenience of using an alternative strategy in the case of systems of three or more linear equations.

Keywords

Systems of linear equations, Future teachers, Secondary education, APOS theory

Author Biographies

Miguel Alejandro Rodríguez Jara, Universidad de Playa Ancha

Profesor de Matemáticas Facultad de Ciencias e investigador del Centro de Estudios Avanzados de la Universidad de Playa Ancha. Dr. en Didáctica de la Matemática.

Arturo Mena Lorca, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor del Instituto de Matemática de la Pontiificia Univesidad Católica de Valparaíso (PUCV). Director del Programa de Magíster y Doctorrado en Didáctica de la Matemática de la PUCV. Dr. Didáctica en Matemática Educativa.

Jaime Mena Lorca, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor del Instituto de Matemática de la Pontiificia Univesidad Católica de Valparaíso (PUCV). Decano de la Facultad de Ciencias de la PUCV. Dr. en Matemáticas.

Patricia Vásquez Saldias, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor del Instituto de Matemática de la Pontiificia Univesidad Católica de Valparaíso (PUCV). Coordinadora del programa del Magíster en Didáctica de la MAtemática de la PUCV.

María Elsa Del Valle Leo, Universidad de Concepción

Profesora de la Facultad de Educación, Universidad de Concepción (UdeC. Directora del Programa de Didáctica de la Matemática de la UdeC.

Published

2019-03-04

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