El discurs matemàtic del professor: com es produeix a l’aula i com es pot investigar?

Autors/ores

  • Núria Planas Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, Universitat Autònoma de Barcelona
  • Alberto Arnal-Bailera Universidad de Zaragoza
  • Itziar García-Honrado Universidad de Oviedo

Resum

Com podem avaluar si un discurs del professor a l’aula de matemàtiques és efectiu d’acord amb els objectius de comunicar una cultura de la matemàtica escolar i produir oportunitats perquè l’alumnat en pugui aprendre continguts? En aquest article presentem la construcció d’una noció de coherència local aplicable al discurs matemàtic que s’usa a l’aula. Creem indicadors de coherència i els relacionem amb la generació d’oportunitats d’aprenentatge matemàtic. Tot això queda il·lustrat amb dades de dos mestres i la caracterització del discurs –la seva coherència– en el seu ensenyament amb exemples. La discussió de graus de coherència i d’oportunitats d’aprenentatge suggereix diferències entre el discurs d’ambdós professors. Finalment, avaluem la noció desenvolupada a partir d’aquest resultat.

Paraules clau

Discurs matemàtic del professor, Ensenyament amb exemples, Coherència local del discurs, Oportunitats d’aprenentatge matemàtic

Biografies de l'autor/a

Núria Planas, Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora de la Universidad Autónoma de Barcelona

Alberto Arnal-Bailera, Universidad de Zaragoza

Profesor de la Universidad de Zaragoza

Itziar García-Honrado, Universidad de Oviedo

Profesora de la Universidad de Oviedo

Publicades

2017-12-13

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.