El procés de descobriment a la classe de matemàtiques: els raonaments abductiu, inductiu i deductiu

Autors/ores

  • María Nubia Soler-Alvarez Universidad Pedagógica Nacional
  • Viviana Helena Manrique Pérez Universidad Pedagógica Nacional

Resum

En el present article s'exposen i analitzen alguns resultats d'una investigació desenvolupada a la Universitat Pedagògica Nacional durant els anys  2010  i  2011 (DMA-204-10). En aquesta investigació es caracteritzen les diferents formes de raonar usades per un grup de professors de matemàtiques en formació en resoldre algunes activitats relacionades amb els nombres racionals i irracionals. L'enfocament teòric usat per al desenvolupament de la investigació reprèn alguns aspectes de la teoria de Peirce sobre el mètode científic i sobre el raonament matemàtic, els quals permeten interpretar les argumentacions desenvolupades pels alumnes en la resolució de les diferents activitats i discutir els resultats de altres estudis que s'adscriuen a la mateixa línia d'investigació, com ara la proposta de Cañadas i Castro (2007) sobre el procés de conjeturació. Com a resultat d'aquest treball s'obté la caracterització i classificació de les diferents formes de raonar emprades en el procés de descobriment matemàtic, així com alguns exemples de cadascuna d'aquestes.

Paraules clau

abducció, deducció, inducció, model de Toulmin, descobriment matemàtic

Biografies de l'autor/a

María Nubia Soler-Alvarez, Universidad Pedagógica Nacional

Docente de Planta

Universidad Pedagógica Nacional

Viviana Helena Manrique Pérez, Universidad Pedagógica Nacional

Estudiante Licenciatura en Matemáticas

Publicades

03-06-2014

Descàrregues